بحران عراق، خودسری بارزانی و داستان نان و روغن ترکیه و اسرائیل

  • ۱۱۰

بحران عراق، تداوم اقدامات داعش در این کشور و سرگرم شدن دولت نوری المالکی به این جریان موجب شده تا اقلیم کردستان آزادانه و بدون هیچگونه مزاحمتی نفت این کشور عربی را به ترکیه و رژیم صهیونیستی بفروشد.
شرکت‌هایی از اسرائیل در ماه‌های اخیر در تماس با مقامات ارشد اقلیم کردستان عراق برای خرید نفت از این منطقه بوده‌اند.



در همین رابطه نخستین نفتکش حامل نفت استخراج شده زیر نظارت کردستان عراق روز جمعه سی‌ام خرداد، در بندر اشکلون در آب‌های دریای مدیترانه لنگر انداخت.

براساس شواهد بعدی، تخلیه محموله نفتکش از روز جمعه، از طریق خط لوله بندر اشکلون آغاز شد.

به گزارش رویترز، ترکیه در اجرای این طرح با اسرائیل مشارکت دارد. زیرا نفت فروخته شده از سوی اقلیم کردستان از خط لوله میان عراق به ترکیه انتقال می‌یابد و از آنجا با نفتکتش برای خریداران فرستاده می‌شود.

کردستان عراق به تازگی اولین فروش نفتی خود را به طور مستقل انجام داد، اما مسئولان این دولت نگفته بودند نفت را به شرکت‌های کدام کشور فروخته‌اند.

نیچروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کرد، در اوایل خرداد، گفته بود که این دولت محلی قرارداد پنجاه ساله‌ای با ترکیه برای فروش نفت از راه بنادر این کشور امضاء کرده‌است.
این وضعیت و خودسری اقلیم کردستان بدون شک یکی از نتایج تحرکات داعش در عراق است. اقداماتی که موجب شده مرزهای غربی ایران تا حدودی از آن متاثر شوند . 
داعش تا روز یکشنبه اول تیرماه کنترل چهار شهر نزدیک به بغداد را در اختیار گرفته و با توجه به آنکه کشورهای غربی تمایل چندانی برای سرکوب کردن این گروه تروریستی ندارند به نظر می رسد که بحران آغاز شده در این کشور همچنان ادامه داشته باشد. 
البته این بحران به نوعی به نفع کشورهای غربی است، زیرا آنها از بازگشت تروریست های غربی حاضر در سوریه به کشورهایشان نگران بودند. اما اکنون بحران در عراق تبدیل به فرصتی مناسب برای مشغول شدن دوباره این تروریست ها شده است. 
در مورد ارتباط داعش با رژیم صهیونیستی و تحرکات آن تا کنون تحلیل ها و گزارش های زیادی به رشته تحریر در آمده اما با این وجود آنچه اکنون مشخص است این نکته است که تحرکات این گروه تروریستی موجب شده تا رژیم صهیونیستی آزادانه به نفت خلیج فارس دست پیدا کند. 
صادارت نفت به سرزمین های اشغالی پس از آن صورت گرفت که در دو روز نخست پس از سقوط موصل، مرکز استان نینوا و بخش‌هایی از استان صلاح‌الدین، در حالی که خطر تسلط نیروهای داعش بر خطوط لوله نفتی کرکوک هم مطرح بود، گروه پیشمرگ‌های اقلیم خودگردان کردستان با خروج از مناطق این اقلیم، بر این خطوط لوله هم مسلط شدند تا مانع از یک پیروزی بزرگ دیگر داعش شوند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که رخدادهای دوهفته اخیر در عراق در پی پیشروی‌های داعش، موجب تقویت چشم‌گیر مناطق تحت اختیار دولت اقلیم کردستان عراق شده‌است. 
این وضعیت در حالی است که رژیم صهیونیستی در سال های اخیر سرمایه گذاری های گسترده ای در کردستان عراق انجام داده و وضعیت فعلی عراق به گونه ای است که می تواند کردها را به آرزوی دیرینه شان یعنی تشکیل کشور مستقل نزدیک تر کند. 
بر همین اساس می توان گفت شاید بحران فعلی عراق موجب شده تا ترکیه در کنار کردها قرار گرفته و به دلیل واردات نفت از اقلیم کردستان به نوعی از آب گل آلود ماهی بگیرند. اما باید از مقامات آنکارا سوال کرد اگر چنین وضعیتی در عراق ادامه پیدا کرده و مدتی بعد اقلیم کردستان ادعای استقلال از عراق کند، ترکیه چه واکنشی در برابر آن نشان می دهد؟ 
ترکیه خود به مدت ۳۰ سال با جدائی طلبان کرد مبارزه مسلحانه داشته و توانست در سال گذشته با این جدائی طلبان که تصادفا آنها نیز از سوی اسرائیل حمایت می شدند، به صلح برسد. اما آیا این صلح در صورت اعلام استقلال اقلیم کردستان دوام خواهد داشت؟ 
بدون شک طرفی که بیش از همه از شرایط بحرانی عراق سود می برد، رژیم اسرائیل است. چون همانطور که اشاره شد از یک سو به نفت رسیده و از سوی دیگر مهمترین دشمن خود در جهان یعنی ایران را به نوعی مشغول امنیت مرزهایش کرده است. در این میان باید به ترک ها گوشزد کرد که از موضوع سوریه درس بگیرند و مبادا با داعش و بحران عراق به گونه ای رفتار کنند که در نهایت این جریان نیز تبدیل به چکش دیگری برای کوبیدن اردوغان شود.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code