کنترل «داعش» بر اکثر مناطق «موصل» و آماده‌ باش «پیشمرگه»

  • ۹۱۲

مسؤول رسانه‌ای حزب دموکرات کردستان در استان نینوا با اشاره به کنترل عناصر داعش بر اکثر مناطق شهر موصل اعلام کرد که مقرهای این حزب به همراه حزب اتحاد میهنی کردستان در شهر موصل کاملا تخلیه شده است. همچنین منابع عراقی از احتمال بروز یک فاجعه انسانی بر اثر آواره شدن شمار بسیاری از ساکنان این استان خبر دادند.

عناصر گروه تروریستی موسوم به «دولت اسلامی عراق و شام»(داعش) پس از ناکامی‌ چند روز پیش در اشغال شهر سامرا، به شهر موصل در استان نینوا هجوم بردند و امروز موفق شدند، استانداری، فرودگاه و چند بخش مهم دیگر در نیمه شرقی این شهر را تصرف کنند.

"سعید مموزینی" در مصاحبه با سایت "سومریه نیوز" تأکید کرد که این اقدام به دلیل سیطره عناصر داعش بر اکثر مناطق شهر موصل، صورت گرفته است.


وی خاطرنشان کرد: نیروهای پیشمرگه در مناطق کرد نشین استان نینوا برای مقابله با هرگونه وضعیت فوق العاده، در حالت آماده باش کامل هستند.


عناصر داعش بامداد امروز به ساختمان استانداری نینوا در موصل یورش برده و آن را تصرف کردند.
آنان همچنین علاوه بر فرودگاه موصل، ساختمان شبکه‌های "سما الموصل" و "نینوا الغد" را نیز تحت کنترل خود در آوردند و نیروهای خود را در بخش های شرقی و غربی این شهر مستقر کردند.

عناصر داعش صدها محکوم را نیز از زندانهای شهر موصل فراری دادند. 

مهمترین تحولات مربوط به تلاش داعش برای سیطره بر شهر موصل در ذیل می آید:

منابع خبری از کنترل داعش بر بخش اعظم موصل خبر دادند

الجزیره عراق نیز به نقل از اثیل النجیفی، استاندار موصل خبر داده که بخش اعظم موصل در اختیار تروریست‌های داعش است.

برخی منابع نیز می‌گویند که فرودگاه و استانداری موصل تحت کنترل داعش است.

تخلیه مقرهای حزبهای بارزانی و طالبانی

مسئول اطلاع‌رسانی حزب دموکراتیک کردستان به ریاست «مسعود بارزانی» در استان نینوا اعلام کرد که به دلیل حملات تروریستی داعش در این شهر، مقر این حزب و حزب اتحادیه میهنی کردستان به ریاست «جلال طالبانی» به طور کامل تخلیه شده است.

فرار صدها زندانی از زندانهای موصل

در پی سیطره داعش بر شهر موصل، صدها نفر از زندانیان زندان‌های «بادوش»، «تسفیرات» و «مبارزه با تروریسم» در این شهر موفق به فرار شدند. این اقدام پس از حمله داعش به این دو زندان بود. اما نیروهای امنیتی عراق در حال تلاش برای بازپس‌گیری این دو زندان از دست داعش هستند.

سیطره داعش بر بانک مرکزی موصل

تروریست‌ها در ادامه پیشروی در شهر موصل، بانک مرکزی واقع در غرب این شهر را اشغال کردند.

حمله داعش به کردستان عراق و کیفیت واکنش رهبران کرد علیه تروریست‌ها

در پی حمله گروه تروریستی «داعش» به شهر موصل، سخنگوی نیروی نظامی منطقه کردستان عراق موسوم به «پیشمرگه» از آمادگی این نیروهای برای مقابله با داعش خبر داد.

آوارگی ساکنان موصل

ساکنان شهر موصل در پس سیطره داعش بر این شهر آواره شده‌اند و از بیم جانشان در حال فرار از شهر هستند.

هزاران شهروند از ساکنان موصل به سوی دو استان «اربیل» و «دهوک» در کردستان عراق فرار کرده‌اند و برخی از آنها از شب گذشته محل زندگیشان را ترک کرده‌اند.

 

سیطره داعش بر انبارهای تسلیحات فرماندهی عملیات نینوا

گروه تروریستی داعش در ادامه پیشروی در شهر موصل، بر انبارهای تسلیحاتی فرماندهی عملیات نینوا در این شهر سیطره یافت.

شخص «ملک عبدالله» دستور اشغال سامرا و موصل را صادر کرد

پایگاه خبری «عراق القانون» به نقل از منابع آگاه بلندپایه نوشت که حمله تروریستی داعش به موصل و پیش از آن به سامرا کاملا تحت نظارت و به دستور ریاض صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش سرکرده داعش با پادشاه عربستان اخیرا دیداری داشته و ماموریت اشغال استان‌های سنی‌نشین و تبدیل آنها به امارت‌های تکفیری تحت نظارت ریاض و دوحه را پذیرفته است.

به آتش کشیده شدن مقرهای امنیتی در موصل

نیروهای داعش، تمامی مراکز و مقرهای امنیتی در شهر موصل را به آتش کشیدند.

معاون وزیر خارجه آمریکا امروز به عراق می‌رود

«عراق پرس» نوشت: «مری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت که امروز سه‌شنبه «بریت مک گورک» معاون وزیر خارجه این کشور به عراق سفر خواهد کرد تا با مقامات کردستان عراق درباره ازسرگیری روابط اربیل- بغداد گفت‌وگو کند.

مری هارف گفت که مک‌گورک به محض ورود به عراق اوضاع سیاسی و امنیتی این کشور را با مقامات این کشور بررسی خواهد کرد و با طیف‌های سیاسی مختلف عراق برای حل بحران موصل و تشدید حملات تروریستی در عراق گفت‌وگو خواهد کرد.

در این گزارش هیچ اشاره‌ای به طرف هایی که قرار است معاون وزیر خارجه آمریکا با آنها دیدار کند نشده است.

استاندار نینوا نگریخته است

برخی منابع رسانه‌ای از فرار «اثیل النجیفی» استاندار نینوا خبر دادند و اعلام کردند که وی به اربیل رفته است.

او برادر «اسامة النجیفی» رئیس پارلمان عراق است که امروز طی بیانیه‌ای از مردم موصل خواسته بود از شهر خود دفاع کنند.

 اما لحظاتی پیش این خبر تکذیب و اعلام شد که وی در داخل نینواست و به دنبال یافتن راهکاری برای مهار بحران این استان است.

«داعش» به استان «صلاح‌الدین» قشون‌کشی کرد/سیطره تروریست‌ها بر چند منطقه این استان

عناصر گروه تروریستی داعش پس از اشغال کامل شهر موصل، امروز به استان صلاح‌الدین حمله کردند و کنترل چندین منطقه از آن را در دست گرفتند.

پایگاه خبری «المسلة» اعلام کرد: یک منبع آگاه امنیتی در استان «صلاح‌الدین» اعلام کرد که افراد مسلح داعش پس از اشغال کامل شهر «موصل»، امروز بر شرق منطقه «الشرقاط» و شمال «تکریت» در این استان نیز کنترل امور را به دست گرفته‌‌اند و از صبح امروز بر مناطق «قنیطرة»، «الخمیسات»، «الشیخ حمد»، شرق منطقه «الشرقاط» و شمال تکریت سیطره یافته‌اند.

این منبع که خواست نامش فاش نشود گفت: عناصر مسلح در روستای «شیخ حمد» و مناطق تحت اشغالشان رژه می‌روند و پرچمهای داعش را بر فراز این مناطق برافراشته‌اند و از مردم می‌خواهند که به آْنها بپیوندند.

 

«مسعود بارزانی» مانع ورود مردم موصل به کردستان عراق می‌شود

 

 پایگاه خبری «المسلة» عراق به نقل از منابع آگاه نوشت که «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق به نیروهای پیشمرگه و آسایش ماموریت داده تا مانع ورود آوارگان و جنگ‌زدگان موصل به شهرهای «اربیل»، «سلیمانیه» و «دهوک» شوند.

 

این منابع اعلام کردند که هزاران آواره موصلی از شب گذشته در مقابل ایست‌های بازرسی ورودی این شهرهای کردستان عراق حضور دارند اما به آنها اجازه ورود داده نمی‌شود.

 

این منابع که خواسته‌اند نامشان فاش نشود گفتند: دستور جلوگیری از ورود این جنگ زدگان را شخص مسعود بارزانی صادر کرده است.

 

یک مقام امنیتی در شهر موصل نیز گفت که نیروهای پیشمرگه تمامی مناطق ورودی به شهر اربیل را بسته‌اند و مانع ورود مردم موصل به این شهر می‌شوند.

منابع عراقی هشدار دادند که با خروج شمار بسیاری از اهالی موصل به دلیل تصرف بیشتر مناطق این شهر به دست عناصر داعش، استان نینوا در آستانه یک فاجعه انسانی قرار دارد.

این منابع خاطرنشان کردند که مسؤولان محلی منطقه کردستان عراق از ورود آوارگان شهر موصل جلوگیری می کنند.

مسؤولان منطقه کردستان عراق دولت را متهم کرده اند که در زمینه حمایت از موصل با آنان هماهنگی نکرده است.

عناصر داعش بامداد امروز به ساختمان استانداری نینوا در موصل یورش برده و آن را تصرف کردند.

آنان همچنین علاوه بر فرودگاه موصل، ساختمان شبکه‌های "سما الموصل" و "نینوا الغد" را نیز تحت کنترل خود در آوردند و نیروهای خود را در بخش های شرقی و غربی این شهر مستقر کردند.

عناصر داعش هزاران محکوم را نیز از زندانهای شهر موصل فراری دادند. 

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code