فشار دولت یا تصمیم فرمانده ناجا؟

  • ۲۱۳

خبرهایی این چند روزه از گوشه و کنار شنیده می شود که جابجایی سردار رادان به قسمت مطالعات راهبردی ناجا، دیکته شده از سوی مقامات بلند پایه دولتی بوده است.

هر فردی که کم و بیش با فضای کار نیروهای پلیس یا اقدامات انتظامی و نحوه برخورد با این قبیل پدیده های ناخوشایند اجتماعی (اعم از برخورد با ارازل و اوباش، مواد مخدر و ...) و نحوه عملکرد فرماندهان رده بالای نیروی انتظامی و پرسنل این نیرو آشنا باشد، می‌داند که اقدامات کم نظیر که سردار رادان در زمان تصدی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در طرح ساماندهی کلانتری‌ها و پایگاه های در سطح شهر ناجا انجام داد، در نوع خود نسبت به سایر دوره های فرماندهان ارشد پلیس در تهران کم نظیر بوده است.

وقتی که سردار رادان در سمت جانشینی ناجا قرار گرفت، طرح های خود در سطح تهران را که موفقیت نسبی کسب کرده بود در سطح ملی هم آزمایش و اجرا کرد. در این بین چند نکته در جابجایی سردار رادان مهم به نظر می رسد:

اول- جابجایی هر فرمانده ارشد پلیس مشکلی ندارد و جزء اختیارات فرمانده نیروی انتظامی است ولی به شرط وجود چند دلیل؛

الف-ضعف این فرمانده در قسمت فرماندهی تحت نظر خود که با توجه به یک نگاه سطحی و یه سرچ کوچک در فضای خبرگزاری ها و ورق زدن آرشیو روزنامه و رسانه ملی، با توجه به شدت طرح های اجرا شده توسط نیرو انظامی، تقریبا این مورد، دور از ذهن به نظر می رسد.

ب- وجود فرد قوی تر از شخص دارای سمت، برای تصدی قسمت مورد نظر، که به نظر اکثر کارشناسان این دو مهم – به رغم کار بلدی سردار اشتری - در مورد سردار رادان محقق نشده است.

دوم- قسمتی که به سردار رادان پیشنهاد شده به گفته خود سردار احمدی مقدم فرمانده محترم ناجا، قسمتی جدیدالتاسیس و نامشخص است که قطعا دون شخصیت سردار رادان است و پیام ناخوشایندی به فرماندهان مقتدر ناجا دارد. این قسمت جدید که مرکز مطالعات راهبردی ناجا نام دارد، واحدی نو و از لحاظ ردیف بودجه در قسمت تازه تعریف شده، دسته بندی می شود.

سوم- برخورد با جرم های مشهود که برجسته ترین آن طرح برخورد با ارازل و اوباش ابتدا در تهران بود، و بعد از حصول اطمینان از نتیجه بخش بودن آن، به کل گستره سرزمینی کشور کشیده شد. این شدت و اقتدار در این طرح نام سردار رادان را تا مدت ها بر سر زبان انداخته بود می توان به عنوان نقطه روشن و برجسته ای در کارنامه او از آن یاد کرد.

چهارم- خبرهایی این چند روزه از گوشه و کنار شنیده می شود که جابجایی سردار رادان به قسمت مطالعات راهبردی ناجا، دیکته شده از سوی مقامات بلند پایه دولتی بوده است.

بعد از اجرای طرح مبارزه با بدحجابی و گشت ارشاد که از سوی نیروی انتظامی به طور جد پیگیری شد، و دولت فعلی و دولت قبلی از اجرای طرح جامع عفاف و حجاب که بیش از 300 زیر شاخه داشت، سرباز می زدند، طرح عفاف و حجاب –آن هم صرفا در حیطه گشت ارشاد- به دوش ناجا افتاد، و جانشینی این نیرو که در این مدت به عهده سردار رادان بود، با جدیت به دنبال اجرای این طرح بوده است.

از چهار احتمال گفته شده، تقریبا سه مورد اول دور از ذهن به نظر می رسد، و بیشتر باید بر روی مورد چهارم متمرکز شد. در این صورت، کدام فرد یا افراد بلندپایه دولتی به دنبال حاشیه نشین شدن سردار رادان از مجموعه ناجا بوده اند و چه هدفی را دنبال می کرده اند؟!

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code