آتشفشان آبی‌رنگ در اتیوپی

  • ۲۶۶

 در دشت‌های پست داناکیل اتیوپی، آتشفشانی فوران کرده که برخلاف اغلب آتشفشان‌های روی زمین، آبی‌رنگ است. دلیل این رنگ عجیب، شعله آبی‌رنگ حاصل از سوختن گازهای گوگردی است.

در دشت‌های پست منطقه داناکیل واقع در اتیوپی، آتشفشانی فوران کرده که برخلاف اغلب آتشفشان‌های روی زمین، آبی‌رنگ است. دلیل این رنگ عجیب، شعله آبی‌رنگ حاصل از سوختن گازهای گوگردی است.

این تصویر که توسط الیویه گرانوالد، عکاس فرانسوی گرفته شده، بدون استفاده از هیچ فیلتر یا پردازش رنگی رایانه‌ای تهیه شده (کاری که در دنیای عکاسی دیجیتال امروز خیلی ساده نیست!) و رنگ‌های آن طبیعی است. برای ثبت چنین تصویری، گرانوالد تا فرارسیدن غروب صبر کرد تا شعله‌های آبی‌رنگ با تاریک شدن محیط قابل تشخیص شوند. سپس موقعیت خود را طوری تغییر داد تا در پناه بادی که از پشت او می‌وزید، تا آن‌جا که ممکن است به شعله‌ها نزدیک‌تر شود.

در این آتشفشان، گازهای حامل اسید سولفوریک به سطح زمین راه یافته و به دلیل حرارت بالای گدازه‌ها، با اکسیژن ترکیب شده و شعله‌ای آبی‌رنگ تولید می‌کنند. این پدیده البته بی‌نظیر نیست و در آتشفشان کاواه‌ایجن اندونزی نیز اتفاق می‌افتد.

عکاسی از چنین پدیده‌ای کار خطرناکی است، چراکه گازهای گوگردی برای بدن انسان مضر هستند و عکاس حتما باید به لباس پوشیده و ضد خوردگی و ماسک صورت مجهز باشد. اسید سولفوریک یکی از قوی‌ترین اسیدهای شناخته‌شده است و گرانولد در حین عکاسی از آتشفشان کاواه‌ایجن اندونزی، دو لنز و یک دوربین خود را به دلیل خوردگی از دست داد!‌

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code