اقساط چهارم و پنجم ایران دریافت نشد

  • ۱۷۱

بانک مرکزی بر عدم واریز اقساط چهارم و پنجم و همچنین منتقل نشدن پول‌های آزادشده به داخل کشور اذعان کرد.


،‌ از همان ابتدای اجرای فرایند انتقال‌ پول‌های بلوکه شده به ایران نحوه ورود این ارزها به داخل کشور، مورد بحث بود.

خبرگزای فارس در ۱۲ اسفند ماه، خبری با عنوان «برگی دیگر از بدقولی غربی‌ها در اجرای توافقات ژنو/ پول‌های آزادشده به ایران نرسید» را منتشر کرد.

روز گذشته بانک مرکزی در گزارشی اعلام کرد: «با استفاده از زمینه‌های ایجاد شده و بهره گیری از سه بانک ژاپنی و یک بانک سوئیسی، سه میلیارد دلار از منابع موجود در بانک مرکزی ژاپن به حساب بانک‌های ایرانی نزد بانک‌های یادشده منتقل شده است.

هدف از انتقال منابع با توجه به تفاهمات انجام شده در ژنو، بهره‌گیری از آنها برای تامین بهای کالاهای اساسی و دارویی کشور است. بر اساس تفاهم ژنو ، بانک مرکزی مجاز است از منابع حاصل از صادرات نفت به صورت نامحدود برای واردات کالاهای اساسی و دارو و واردات کالاهای مورد نیاز اقدام کند.

این گزارش حاکی است از محل ۴.۲ میلیارد دلار تا به حال سه قسط سررسید و به حساب‌های بانک مرکزی ایران واریز شد که یک قسط به بانک سوئیسی و دو قسط به بانک مسقط منتقل شده است. همچنین پس از اتخاذ تصمیم در مورد بانک گیرنده حواله، در خصوص دریافت قسط های چهارم و پنجم نیز بزودی اقدام می شود.»

این گزارش بانک مرکزی بر دو موضوع صحه می‌گذارد. اول اینکه پول‌های آزاد شده به داخل کشور منتقل نشده است. نکته دوم عدم واریز اقساط چهارم و پنجم در موعد تعیین شده است.

نحوه آزادسازی ۴.۲ میلیارد دلار به شرح زیر بود:

اول فوریه ــ ۵۵۰ میلیون دلار، اول مارس ــ ۴۵۰ میلیون دلار مشروط به اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید کند که ایران رقیق کردن نیمی از ذخیره اورانیوم تقریباً ۲۰ درصد غنی‌شده خود را که متعهد به رقیق سازی آن بوده است تکمیل کرده است.

۷ مارس ــ ۵۵۰ میلیون دلار، ۱۰ آوریل ــ ۵۵۰ میلیون دلار، ۱۵ آوریل ــ ۴۵۰ میلیون دلار -مشروط به اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید کند که ایران رقیق‌سازی تمام ذخیره اورانیوم تقریباً ۲۰ درصد غنی‌شده خود را که متعهد به رقیق‌سازی آن بوده، تکمیل کرده است.

همچنین در ۱۴ مه ــ ۵۵۰ میلیون دلار، ۱۷ ژوئن ــ ۵۵۰ میلیون دلار و در نهایت ۲۰ ژوئیه ــ ۵۵۰ میلیون دلار -مشروط به اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید کند که ایران تمای تعهداتش را انجام داده است.

البته در ابتدای کار هم یک مقام آگاه در گفت‌وگو با فارس بر این مساله اذعان داشت که پول‌های بلوکه شده به ایران نخواهد آمد. وی در این باره به فارس گفته بود: این پول free money است و از طریق ال سی هم امکان مصرف دارد.

وی با بیان اینکه این پول بلوکه نشده اما محدودیت برای آن وجود داشت، افزود: مثلا پول ایران در هند است اما امکان انتقال آن به ایران وجود نداشته و باید در همان کشور استفاده می‌شد اما با این توافق این پول می تواند به کشور دیگری منتقل شده و مصرف شود.

این مقام مسئول در شبکه بانکی در پاسخ به این سوال که قرار نیست این ۵۵۰ میلیون دلار وارد ایران شود، گفت: ورود این پول به داخل کشور مشکلی را حل نمی‌کند.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code