دست‌برترارتش‌سوریه‌درجنگ‌تونل‌ها/تصاویر

  • ۲۰۶

از زمان آغاز جنگ‌های خیابانی در سوریه، انواع و اقسام ترفندها و تکنیک‌های جنگی توسط طرفین درگیر استفاده شده است. تکنیک‌هایی نظیر بشکه‌های انفجاری، تله‌های انفجاری در میان کاروان‌های تروریست‌ها و غیره.

باشگاه خبرنگاران: از زمان آغاز جنگ‌های خیابانی در سوریه، انواع و اقسام ترفندها و تکنیک‌های جنگی توسط طرفین درگیر استفاده شده است.

تکنیک‌هایی نظیر بشکه‌های انفجاری، تله‌های انفجاری در میان کاروان‌های تروریست‌ها و غیره.

اما یکی از مهمترین تکنیک‌هایی که تروریست‌ها در سوریه استفاده می‌کنند ایجاد تونل‌های چند متری و طولانی است. ترفندی که بارها توسط نیروهای ارتش سوریه ناکام مانده است.



برای مثال مدتی پیش در منطقه ریف دمشق،‌ ارتش سوریه صدها تونل را کشف کرد که تروریست‌ها حفر کرده بودند. این تونل‌ها گاهی به طول بیش از 200 متر در زیر مناطق جنگی احداث شده و مجهز به هواکش و روشنایی و دستگاه‌های ارتباطی مدرن و اتاق‌های عملیات نظامی و دوربین‌های نظارتی است.

به گزارش العالم،‌ ترکی حسن از کارشناسان نظامی سوریه گفت: این تجربه اکنون از طریق برخی تجهیزات از جمله تجهیزات حفاری کوچک به سوریه منطقه شده است و در حفاری‌ها همچنین از افرادی استفاده می‌شود که ربوده شده‌اند. 



ارتش سوریه موفق شده است بسیاری از این تونل‌ها را شناسایی، کشف و ویران کند و در این راه از تاکتیک جدیدی استفاده می‌کند که بر مبنای شناسایی تونل و بمبگذاری و منفجر کردن آن روی سر افراد مسلح داخل آن متکی است.

بارزترین این تونل‌ها که به میدان نبرد جدیدی تبدیل شده است، همچنان در مناطق درایا در غرب دمشق و محله‌های جوبر و القابون و برزه در شرق دمشق قرار دارد.

ترکی حسن گفت: ارتش با دو شیوه با این تونل‌ها برخورد می‌ند یا به طور مستقیم به آنها یورش برده و آنها را منهدم می‌کند یا اینکه اقدام به بمبگذاری و منفجر کردن آنها بین یک منطقه با منطقه دیگر می‌کند.

ناظران معتقدند جنگ تونل‌ها بعد از تکنیک وصل کردن خانه‌ها به یکدیگر از طریق ایجاد درگاه در آنها و بستن شمار زیادی از خیابان‌ها در مناطق مختلف از طریق مستقر کردن تک تیراندازان - مسئله‌ای بسیار پیچیده در صحنه عمل به شمار می‌رود.

به گفته یک منبع نظامی، در زیر اراضی سوریه جنگ از نوع دیگری یعنی جنگ شناسایی و تعقیب در جریان است و درگیری در زیر زمین شدیدتر و مهم از درگیری روی سطح زمین است.



شیوه جدید جنگ در شهر دیر الزور واقع در شرق سوریه، نبرد تونل‌ها است که ارتش سوریه علیه گروه‌های مسلح آغاز کرده است.

برخی نیروهای ویژه و متخصص ارتش سوریه مسئولیت نبرد با افراد مسلح در این تونل ها و تخریب تونل ها را بر عهده دارند. این عملیات به چندین روز زمان نیاز دارد. آنان پس از کار گذاشتن مواد منفجره در بخش های مختلف تونل به محض بازگشت افراد مسلح به تونل، آن را منفجر می کنند.

خاک در دیر الزور خاک کشاورزی و سست است. همین امر کار گروه‌های مسلح برای حفر تونل ها را آسان کرده بود. بعضی از این تونل ها بیش از 10 متر عمق و 50 سانتیمتر ارتفاع دارد و هوا در آن‌ها جریان ندارد. بنا بر این قرار دادن مواد منفجره در جاهای مناسبی از تونل به زمان زیادی نیاز دارد.



در مواردی هم نیروهای دولتی سوریه ناچار می‌‌شوند خود به حفر تونل جدیدی بپردازند تا تونل آنان به تونل افراد مسلح نزدیک شود. معمولا بعد از منفجر کردن تونل‌ها، درگیری‌های سنگینی بین دو طرف آغاز می‌شود زیرا ارتش سوریه به تعقیب افراد مسلح سنگر گرفته در داخل ساختمان‌های بالای تونل‌ها می‌پردازد.

به گزارش المانیتور، جنگ تونل‌ها مناسب‌ترین نامی است که برای جنگ در منطقه قصیر سوریه در مرز لبنان می‌توان نامید. در هر شهر و روستا ده‌ها جاده زیرزمینی است که توسط نیروهای حزب‌الله و ارتش سوریه یافت شده است.

بنابراین گزارش، از این تونل‌ها برای اتصال کوچه‌ها به یکدیگر استفاده می‌شود. مسیرهای خروج و پنهان مواضع تک‌تیراندازها و ذخیره مهمات استفاده می‌شود.

به گفته سرهنگ عبدو، افسر ارتش سوریه، تونل‌ها در زیر هر خانه و ساختمانی پیدا می‌شوند. من وارد یک خانه شدم و در پایان آن خود را در اتاق پذیرایی خانه دیگری یافتم.

به گزارش المانیتور، بسیاری از تک‌تیراندازهای تروریست‌ها از این تونل‌ها جهت هدف قرار دادن طرفداران نظام سوریه استفاده می‌کنند.

به گفته فدا یکی از اعضای مبارز حزب‌الله، هیچ کس انتظار استفاده تروریست‌های از این استراتژی را ندارند. در این روش تروریست‌ها منتظر اهداف خود می‌مانند سپس به پای آن‌ها شلیک می‌کنند و وقتی که آن‌ها به زانوی خود می‌نشینند با یک شلیک به سر کار او را تمام می‌کنند.



وی ادامه داد: یک تک‌تیرانداز می‌تواند پیشرفت ما را تا دو روز به تاخیر بیاندازد.

بعد از بازپس‌گیری شهر قصیر توسط نیروهای ارتش سوریه انتظار می‌رفت در دو شهر نزدیک قصیر یعنی دبا و بویدا درگیری‌های شدیدی وجود خواهد داشت. اما ارتش سوریه بدون هیچ درگیری وارد این دو شهر شد. همه می‌پرسیدند: ستیزه‌جوها کجا رفته‌اند؟

در ورودی شهرها جنگ‌افزارها و خودروهای سنگینی وجود داشت. یعنی تروریست‌ها به نقطه‌ای رسیده بودند که تنها می‌توانستند سلاح‌های سبک را با خود ببرند.

خبرنگار المانیتور از اولین افرادی بود که وارد این شهرها. این خبرنگار به همراه دیگران به جستجوی پاسخ خود بودند که تروریست‌ها چطور و از کجا فرار کرده‌اند. پاسخ، تونل‌ها بودند.

بنابراین گزارش، با فاصله کمی از خودروهای زرهی، دهانه‌هایی در زمین مشخص شدند عمق این چاله‌ها به 4 تا 5 متر می‌رسید و به شبکه‌های لوله آب بسیار بزرگی ختم می‌شدند که سال‌ها پیش توسط دولت ساخته شده بودند.

این لوله‌ها شهر قصیر را به شهر حمص و نواحی جنوبی حمص که از دمشق فاصله زیادی ندارند متصل می‌کرد.

به گزارش فاکس‌نیوز، فرمانده ارشد سوریه هنوز در بهت است. وی در حال فرماندهی یک عملیات از طبقه دوم یک ساختمان بود که صدای تیراندازی شنید. تروریست‌ها از طریق تونل‌های زیرزمینی به مقر او و سربازانش راه پیدا کرده بودند.

تروریست‌ها در این حمله 12 سرباز که در طبقه همکف بودند را به قتل رساندند.

بنابراین گزارش، بعد از این حمله مشخص شد این تونل‌ها که به عمق آن‌ها 320 متر می‌رسید بین دو ناحیه قبون و جبر حفر شده بود که از آن‌ها جهت نفوذ به مقر ارتش سوریه استفاده می‌شد.

به گفته این فرمانده سوری، ارتفاع تونل 2 متر و قطر آن سه متر بود. حتی تروریست‌ها با استفاده از سیستم برق و فاضلاب شهر آنجا را روشن کرده بودند. این تونل با ستون‌های آهنی تقویت شده بود.

یک شهروند دمشقی درباره استفاده تروریست‌ها از تاکتیک حفر تونل به عنوان جنگ موش‌های کور در برابر زنبورهای سرخ یاد می‌کند.

به گفته وی، تروریست‌ها مثل موش های کور زمین را حفر می‌کنند تا تونل ایجاد کنند و از این طریق سلاح‌های خود را منتقل کنند، و سربازان خود را حرکت دهند تا از دید جنگنده‌ها و هلیکوپترهای ارتش که مانند زنبورهای سرخ بالای سر آن‌‌ها می‌چرخند پنهان شوند.

تروریست‌ها با استفاده از تاکتیک بمب‌گذاری از طریق تونل‌ها سال گذشته یک بیمارستان در قصیر را نابود کردند.

در ویدئویی که از این حادثه منتشر شده است، نشان می‌دهد تروریست‌ها تونلی 200 متری حفر کرده بودند و مواد منفجره را زیر ساختمان بیمارستان قرار داده بودند.

تجهیز ارتش سوریه به تونل‌یاب

به گزارش العالم،درحالی که افراد مسلح موفق به حفر تونل‌های متعدد و عمیق به طور صدها متر می‌شوند؛ ارتش سوریه نیز با شناسایی این تونل‌ها، آن‌ها را منهدم می کند.

یک منبع آگاه سوری به روزنامه القدس العربی گفت: زیر خاک سوریه شیوه دیگری از جنگ درجریان است که باید از آن تعبیر جنگی کاملا اطلاعاتی کرد، اطلاعات ارتش و دستگاه‌های وابسته به آن 24 ساعت شبانه روز برای شناسایی مناطقی که افراد مسلح تونل‌های خود را حفر می کنند، تلاش می کنند.

وی افزود: ارتش سوریه به تازگی دستگاه‌های حسگری را دریافت کرده است که هرگونه تحرک در زیر خاک را رصد می کند اما تعداد آنها برای پوشش دادن همه مناطق احتمالی نیست.

بارزترین جنگ تونل‌ها در منطقه داریا در جنوب غربی دمشق محله‌های جوبر، القابون و برزه در شرق دمشق و القصیر در ریف حمص بوده و همچنان هست.

برخی منابع میدانی تاکید می کنند درگیری‌ها در زیر خاک شهر دوما در ریف دمشق که تحت کنترل افراد مسلح مخالف است، بسیار شدیدتر و مهمتر از درگیری های روی خاک این شهر خواهد بود زیرا بیشترین تونل های افراد مسلح در آنجا است و بیشترین تعداد افراد مسلح نیز در این شهر حضور دارند، زیرا آنها بعد از اقدام اخیر ارتش سوریه در بازپس گیری روستاهای منطقه الغوطه الشرقیه به این شهر رفته اند.

در دورترین نقطه یعنی به طور مشخص در شهرک المعضمیه در مجاورت فرودگاه نظامی المزه، اطلاعات ویژه القدس العربی حاکی است سازمان اطلاعات ارتش سوریه اطلاعات تایید شده‌ای در خصوص حفاری افراد مسلح در این شهرک بویژه در مناطق نزدیک این فرودگاه دارد و همچنین شماری از افراد ربوده شده را نیز مجبور به حفاری تونل کرده اند زیرا افراد مسلح تلاش می کند که انتهای این تونل در نزدیک فرودگاه نظامی المزه به عنوان مقدمه ای برای حمله بعدی به آن باشد.

استفاده از افراد ربوده شده در حفاری تونل‌ها


ترکی حسن از کارشناسان نظامی سوریه گفت: این تجربه اکنون از طریق برخی تجهیزات از جمله تجهیزات حفاری کوچک به سوریه منطقه شده است و در حفاری‌ها همچنین از افرادی استفاده می شود که ربوده شده اند.

ارتش سوریه موفق شده است بسیاری از این تونل ها را شناسایی، کشف و ویران کند و در این راه از تاکتیک جدیدی استفاده می کند که بر مبنای شناسایی تونل و بمبگذاری و منفجر کردن آن روی سر افراد مسلح داخل آن متکی است.

روش‌های نابودی تونل‌های زیرزمینی

 ارتش با دو شیوه با این تونل ها برخورد می کند یا به طور مستقیم به آنها یورش برده و آنها را منهدم می کند یا اینکه اقدام به بمبگذاری و منفجر کردن آنها بین یک منطقه با منطقه دیگر می کند.

به گفته یک منبع نظامی، در زیر اراضی سوریه جنگ از نوع دیگری یعنی جنگ شناسایی و تعقیب در جریان است و درگیری در زیر زمین شدیدتر و مهم از درگیری روی سطح زمین است.

به گزارش المنار، یگان‌هایی از ارتش سوریه پس از درگیری‌های شدید با گروه‌های مسلح،کنترل خود را بر بلندهای مشرف بر روستای المروعیه و بخش های بزرگی از اطراف این روستا در دیرالزوررا تثبیت و تحکیم کردند.

گروه دیدبان مخالف سوری، از کشته شدن ده‌ها تن از افراد مسلح از جمله 3 تن از فرماندهان آنها در درگیری‌ها با ارتش در اطراف فرودگاه نظامی دیرالزور خبر داد. این در حالی است که دوربین المنار در محله الجبیله در این شهر گشتی زده و از انفجار و انهدام تونل‌های مربوط به افراد مسلح به دست ارتش سوریه با هدف قطع ارتباط میان آنها فیلمبرداری کرده است.

"جعفر مهنا" گزارشگر این شبکه در گزارشی در این باره گفت اینجا محله الجبیله در دیرالزور است. اوضاع این محله حاکی از وقوع نبردهایی شدید در اینجا است. دور بین گروه خبری المنار به همراه یگان‌های مهندسی رزمی ارتش سوریه که از تاکتیکی متقابل در قبال تونل‌ها و سرداب های گروه‌های مسلح استفاده می کند در این محله گشتی زده است. این اقدام بسیار دقیق و حساس است و هوشیاری مهمترین ویژگی آن است. منفجر کردن این گذرگاه‌های زیر زمینی با یک شبکه ارتباطی سیمی انجام می شود. اکنون لحظه نهایی برای ضربه زدن به شبکه ارتباطی گروههای مسلح است.

گفتنی است در ضمن پخش گزارش تصاویر مربوط به قرار دادن مین‌ها و مهمات انفجاری الکتریکی به وسیله ارتش در این تونل‌ها و منفجر کردن آن‌ها پخش شد.

گزارشگر این شبکه افزود نبردها در دیرالزوربه جنگ در بیابان ها منحصر نیست بلکه محاصره کانون های حضور نیروهای مسلح در این شهر و انهدام شبکه های ارتباطی زیر زمینی میان آنها به مهمترین ویژگی آن تبدیل شده است.

یکی از افسران ارتش سوریه گفت:در چارچوب جنگ تونل‌ها در استان دیر الزور، نیروهای ارتش سوریه اقدام به پایش تحرکات نیروهای مسلح و نصب کمین بر سر راه آن‌ها در زیر زمین و داخل شبکه‌ای از تونل‌ها به منظور جلوگیری از دستیابی گروه‌های تکفیری به اهدافشان می‌کنند.

گزارشگر شبکه در پایان افزود پس از فشار برگرو‌ه‌های مسلح و ناگزیر کردن آن‌ها به خروج از پناهگاه‌هایشان،ارتش سوریه به تحت تعقیب قرار دادن آن‌ها و جستجو برای یافتن آثاری از آنها تلاش می‌کند. از این رو آن گروه‌ها در زمان عقب‌نشینی خود اقدام به آتش زدن منازل و خانه‌های مردم می‌کنند

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code