چه کسی موسوی را پیروز انتخابات اعلام کرد؟

  • ۲۲۰
سایت "قلم‌نیوز" در ساعت 13:11 ظهر امروز به نقل از ابوالفضل فاتح رییس کمیته‌ اطلاع‌رسانی، رسانه و تبلیغات ستاد موسوی، در خبری با عنوان "پیروزی مهندس موسوی با فاصله‌ی زیاد قطعی است/ همه برای این پیروزی یک سجده‌ی شکر بدهکاریم" مدعی پیروزی موسوی شد.
چه کسی موسوی را پیروز انتخابات اعلام کرد؟

دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را ساعت 8 صبح 22 خرداد سال 1388 آغاز شد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی طبق عادت مالوف، از نخستین شخصیت‌هایی بودند که با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) رای خود را به صندوق انداختند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پس از اینکه رای خود را به صندوق انداختند در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر در بیاناتی بسیار مهم و هشداردهنده، ضمن تشکر از شور و شوق مردم در روزهای قبل از آغاز انتخابات ریاست جمهوری نسبت به ایجاد تشنج در مراکز رای هشدار دادند و از آحاد مردم درخواست کردند آرامش و متانت خود را حفظ کنند؛ باید از این حضور پر شوری که در روزهای اخیر و حتی شبها ـ آنطور که مطلع شدم ـ مردم در خیابانها داشتند، تشکر کنم. هر گروهی طبق میل خودشان و به نظر خودشان شعار میدادند، اما رشد و آگاهی مردم نگذاشت که یک حادثه‌ی تلخی به وجود بیاید؛ در صحنه هستند، شعارهاشان را هم میدهند، شور و شوق خودشان را هم ابراز میکنند، لکن در عین حال رشد و کمال و بلوغ عقلانی خودشان را هم نشان میدهند.... امروز هم من امیدوارم و از مردم خواهش میکنم که توجه کنند، همین امنیت، همین آرامش و همین متانت و سکینه‌ی روحی لازم، در آنها وجود داشته باشد. ممکن است بدخواهانی بخواهند در مراکز رأی تشنج ایجاد کنند؛ هرگونه تشنجی به ضرر صندوقهای رأی تمام خواهد شد؛ یعنی به ضرر آراء مردم و به ضرر مردم است؛ اگر کسانی خواستند چنین تشنجی ایجاد کنند، خود مردم نگذارند و با متانت، با صبر و با حلم و وقار خودشان، مانع بشوند از اینکه خواسته‌ی بدخواهان این ملت عملی بشود.

رهبر انقلاب با اشاره به شایعات موجود و سوء نیت افراد ناسالم در این مورد فرمودند: به شایعات هم خیلی گوش نکنند. من دیدم دیروز و دیشب ـ در این پیامک‌های فراوانی که دست مردم هست ـ شایعاتی را از قول من نقل میکردند که دروغ محض بود و واقعیت نداشت. آدمهای خوش‌نیت و سالم این کارها را نمیکنند؛ آدم‌های ناسالم از این کارها میکنند؛ توی همه‌ی بخشها و همه‌ی گروهها هم کم و بیش ممکن است آدم ناسالم ـ که سوءنیت داشته باشند و حسن‌نیت نداشته باشند ـ پیدا بشود. به این شایعات هم توجه نکنند. امروز هم ممکن است باز شایعاتی ـ نسبت به بخشهای مختلف انتخابات ـ بین مردم وجود داشته باشد؛ ما اعتمادمان در درجه‌ی اول ـ در اول و آخر ـ به لطف خدا و به کمک الهی است و از خدای متعال استعانت میکنیم و کمک میخواهیم، و در درجه‌ی بعد به آگاهی و رشد و هوشیاری مردم است.

سخنان آگاهانه و مدبرانه رهبر انقلاب حاکی از نگرانی ایشان درباره روزهای پس از انتخابات 88 است.

در گزارش قبلی باشگاه خبرنگاران، به تب و تاب و شور و شوق کمپین‌های انتخاباتی و خیابانی روزهای قبل از بیست و دو خرداد 88 اشاره شد. در بخش دوم سری گزارش‌های باشگاه خبرنگاران به حوادث و اتفاقات روز رای‌گیری پرداخته خواهد شد.

همانطور که در بالا به آن اشاره شد رهبر انقلاب راس ساعت 8 صبح رای خود را به داخل صندوق انداختند.

سپس، نامزدهای انتخاباتی در ساعات اولیه رای‌گیری با حضور در مناطق مختلف تهران رأی خود را به صندوق انداختند.

تاکید نامزدهای انتخابات مبنی بر اطلاعت از قانون

یکی از نکات قابل توجه روز انتخابات و مواضع سران فتنه و تاکید آن‌ها بر تبعیت از قانون و تمکین به رای مردم بود. مواضعی که چند ساعت بیشتر دوام نیاورد.

مهدی کروبی، پس از انداختن رای خود در صندوقدر جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه هر کس رئیس جمهور شود، همه از او حمایت می‌کنیم، گفت: "وقتی نتایج اعلام می‌شود همه ما باید قبول کنیم و از تخریب دیگران بپرهیزیم."

کروبی در ادامه با رد شبهه افکنی‌ها پیرامون سلامت انتخابات تأکید کرد: "نباید به کسانی که در صدد ایجاد شبهه در انتخابات هستند میدان بدهیم من هم جز کسانی هستم که سلامت انتخابات را قبول دارم

کروبی تصریح کرد: ما باید بعد از اعلام نتایج انتخابات مردم به هر کسی رای داد از او
دفاع و حمایت کنیم.

موسوی نیز در میان خبرنگاران از امیدواری خود برای وحدت جهت رفع مشکلات کشور سخن گفت و تأکید کرد: "با حضور پرشور مردم در صحنه ی انتخابات، مشکلات احتمالی برطرف خواهد شد".

کروبی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه مقام معظم رهبری بارها بر سلامت انتخابات تاکید کرده‌اند چرا برخی جریان‌ها در صدد القای شبهه در انتخابات هستند بیان داشت: شبهه افکنی در سلامت انتخابات را قبول ندارم.

کروبی در ادامه گفت: ما نباید به کسانی که درصدد ایجاد شبهه در انتخابات هستند میدان بدهیم منتهی زمینه را هم نباید فراهم کنیم و من هم جزء کسانی هستم که سلامت انتخابات را قبول دارم ولی جلوی کسانی که در صدد ایجاد شبهه هستند را می‌توانیم بگیریم.

محمد خاتمی، با ایجاد شائبه پیروزی موسوی، پس از انداختن رای خود در حسینیه جماران در جمع خبرنگاران گفت: "همه باید آنچه مردم انتخاب می‌کنند بپذیرند و از رأی مردم تمکین کنند."

وی در ادامه تأکید کرد:"همه شواهد امر حاکی است که مهندس موسوی انتخابات را برده است اما من پیشگو نیستم".

عفت مرعشی، همسر آیت‌الله هاشمی پس از اینکه رای خود را به صندوق انداخت، خواهان آن شد مردم در صورت عدم پیروزی میرحسین موسوی به بهانه تقلب به خیابان‌ها بریزند.

وی در این باره گفت: اگر تقلب شود از مردم می‌خواهم با حضور در خیابان‌ها واکنش نشان دهند. اما در صورتی که تقلب انجام نشود مطمئن هستم که میرحسین موسوی رای خواهد آورد».

اظهارات عفت مرعشی در روز رای گیری یعنی زمانی که هنوز هیچ واکنشیبه نتایج انتخابات صورت نگرفته بود ، سبب شد تا برخی کارشناسان اظهار عقیده کنند خانواده هاشمی از وقایع سال 88 آگاهی داشته است.

سایت یاری نیوز ساعت 12:10 روز 23 خرداد، به نقل از خاتمی، خبر پیروزی میرحسین موسوی در دور نخست انتخابات را مخابره نمود، همچنین سایت جمهوریت در ساعت 21:06 خبری را با عنوان خاتمی به میرحسین تبریک گفت" منتشر کرد.

در حالی که هنوز فرایند رای‌گیری در جریان بود و آرایی از صندوق‌های رای ماخوذ نشده بود موسوی با دعوت از خبرنگاران ادعای پیروزی در انتخابات را مطرح کرد.

میرحسین موسوی در اطلاعیه‌ای با اشاره به اینکه رای اکثریت ملت متوجه وی بوده است، از مسوولان امر خواست نهایت دقت را در شمارش آراء داشته و از مردم شریف ایران خواست آماده برگزاری جشن پیروزی باشند.

موسوی ساعت 11.20 با حضور در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی اعلام کرد: برابر اطلاعاتی که از ستادهایمان در سطح کشور داریم، برنده قطعی با نسبت آرای بسیار زیادی اینجانب هستم. موسوی با ابراز امیدواری به این که مسائل در فضای دوستانه با نشاط و اعتمادحل شود، گفت: وظیفه همه ما این است که از این امانت الهی یعنی رای مردم حفاظت کنیم. ما از وزارت کشور و دولتی که ادعای مردمی بودن دارد می‌خواهیم که حافظ حقوق ملت باشد.

به هر حال بنده خود را پیروز قطعی این میدان می‌دانم و منتظر شمارش آرا به طور دقیق هستم. انتظار داریم در همین روزهای نزدیک جشن پیروزی را برگزار کنیم. آن چه مهم است این که ما باید همگی تسلیم اراده مردم باشیم.


دقت در متن بیانیه موسوی به‌صورتی واضح تزلزل وی را نشان می‌دهد. موسوی به آن چیزی که می‌گفت معتقد نبود وازاین رو بود که بیشتر از پیروزی سخن از صیانت آرا راند و نگفت که اگر وی با قاطعیت پیروز انتخابات است چه جای نگرانی؟

پیام روشن بیانیه زودهنگام موسوی جز این نیست که وی مسیر روزهای بعد را روشن می‌کند. وی به حامیانش می‌گوید که ای مردم! اگر پیروز نشدم مطمئن باشید که تقلب شده است!

اعلام زودهنگام پیروزی، تبعیت نکردن از راهکارهای قانونی و نیز استفاده از یک نماد رنگین از ارکان عمده انقلاب های مخملی محسوب می‌شود، ارکانی که مو به مو در گفتار و کردار اصلاح‌طلبان و به‌ویژه موسوی مشهود بود.

تقاضای ابطال انتخابات، برهم زدن قوانین رسمی کشور، ایجاد بدعت های سیاسی غیرقانونی و حذف رقیب که با اکثریت آر به پیروزی دست یافته است، خواسته‌هایی بود که در صورت موفقیت به معنای پیروزی انقلاب رنگی تلقی می‌شد. انقلاب رنگی مطابق وقایعی که در برخی کشورها مانند گرجستان، اوکراین و قرقیزستان رخ داد نیز همین معنا را افاده می‌کرد با این تفاوت که در آنجا نتیجه داد و در ایران ابتر ماند.

اعلام پیروزی زود هنگام از جانب سایت‌های حامی موسوی

سایت "قلم‌نیوز" در ساعت 13:11 ظهر امروز به نقل از ابوالفضل فاتح رییس کمیته‌ اطلاع‌رسانی، رسانه و تبلیغات ستاد موسوی، در خبری با عنوان "پیروزی مهندس موسوی با فاصله‌ی زیاد قطعی است/ همه برای این پیروزی یک سجده‌ی شکر بدهکاریم" مدعی پیروزی  موسوی شد.

ابوالفضل فاتح در کمیته رسانه و تبلیغات ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی، فردی بود که رنگ سبز را به عنوان نماد تبلیغاتی این ستاد اعلام کرد که با این اقدام برای نخستین بار رنگبه تبلیغات انتخاباتی در ایران وارد شد. این اقدام بحث‌های فراوانی را بین موافقین و مخالفین موسوی دامن زد. فاتح، انتخاب رنگ سبز را بومی و مذهبی و ناشی از پیشنهادهای مردم می‌دانست، اما مخالفین آن را غربی و مخملی معرفی کردند.

قلم‌نیوز بار دیگر در ساعت 19:01 به نقل ازفرشاد مؤمنی نوشت: میرحسین موسوی در آستانه‌ی شکستن رکورد 30 میلیون رأی است.

این سایت هم‌چنین، در ساعت 20:21 مدعی شد که موسوی بیش از 60 درصد آرا را کسب کرده است.

مرتضی تمدن گفت: کاندیداها و حامیان آنها می‌توانند اگر به مسئله‌ای اعتراض دارند، آن را از راه‌های قانونی پیگیری کنند اما هرگونه تجمع هواداران کاندیداها غیرقانونی محسوب شده و ما با آن مخالف هستیم.

تمدن خطاب به هواداران کاندیداها نیز اظهار داشت: امروز هرکسی با هر ایده‌ای توانست در قالب رأی، ایده و نظر خود را تحقق بخشد و دیگر هیچ دلیل و بهانه‌ای برای طرفداران کاندیدها وجود ندارد که بخواهند در مراحل پایانی اخذ رأی حرکتی غیرمنطبق بر قانون انجام دهند. وی افزود: طرفداران کاندیداها الان باید اجازه دهند در فضای آرام شمارش آرا آغاز شود و نباید ایجاد دغدغه خاطر کنند.. استاندار تهران با بیان اینکه تمام تجمعات از این لحظه به بعد غیرقانونی است، اظهار داشت: ایجاد هرج و مرج و یا خدای ناکرده اخلال در نظم عمومی در زندگی و عبور و مرور مردم تحت هیچ شرایطی قابل قبول نیست و تنها راههای قانونی برای اعتراض وجود دارد که می‌توانند با استفاده از این راههای قانونی اگر واقعاً شکایتی دارند و یا موضوعی را باید به مسئولان انتخابات برسانند از این مجاری قانونی پیگیری کنند.

آیت‌الله خامنه‌ای در پایان روز انتخابات با تشکر از حضورپرشور مردم ضمن هشدار نسبت به شنبه پس از انتخابات فرمودند:

به همه آحاد مردم و به‌‏ویژه جوانان عزیز که سرزنده‏‌ترین نقش‌‏آفرینان این حادثه‌ى شورانگیز بودند، توصیه می‌کنم که کاملًا هشیار باشند. همواره باید شنبه‏ پس از انتخابات، روز مهربانى و بردبارى باشد. چه طرف‏داران نامزد منتخب و چه هواداران دیگر نامزدهاى محترم، از هرگونه رفتار و گفتار تحریک‏‌آمیز و بدگمانانه پرهیز کنند. رئیس‏‌جمهور منتخب و محترم، رئیس‏ج‌مهور همه‏ ملت ایران است و همه و از جمله رقیبان دیروز باید یکپارچه از او حمایت و به او کمک کنند. بی شک این نیز امتحانى الهى است که موفقیت در آن خواهد توانست رحمت خداوند متعال را جلب کند.

در بخش دیگر گزارش‌های باشگاه خبرنگاران، به روزهای پس از انتخابات و حوادث پیرامون آن که منجر به ایجاد فتنه 88 شد پرداخته خواهد شد.'


منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code