قرآن شواهدی از ظهور حضرت مهدی(عج) دارد؟

  • ۳۶۴

آیات بسیاری پیرامون حکومت جهانی امام عصر(ع) وجود دارد که بزرگان دین در کتاب های معتبر نقل کرده اند، ازجمله آنها علامه مجلسی که در کتاب شریف بحار الانوار درباره آن نوشته است.

هرچند نیاز نیست هر موضوع صحیحی با تمام جزئیات وخصوصیاتش در قرآن کریم آمده باشد، زیرا بسیاری از موارد واقعیت دارد ولی وحی الهی به جزئیات متعرض نگشته است اما جواب سؤال مذکور مثبت است.آیات بسیاری پیرامون حکومت جهانی امام عصر(ع) وجود دارد که بزرگان دین در کتابهای معتبر وگرانبهایشان نقل فرموده اند، از جمله آنها (علامه مجلسی) که در کتاب شریف بحار الانوار بابی را به ذکر آیات قرآن کریم که به قیام امام زمان(ع) تاویل شده، اختصاص داده است، وما در این جا به چند نمونه اکتفا می کنیم:1- (در زبور (حضرت داود) بعد از کتب آسمانی سابق نوشتیم که:(زمین را بندگان صالح ما به ارث می برند).

(1) واینان قائم آل محمد ویاران او می باشند.2- (خدا فرستاده خود را با هدایت و دین حق فرستاد تا بر همه دین ها غالب شود؛ هرچند مشرکین نخواهند). (2) بنا بر روایتی از امام رضا(ع) نقل شده است، این آیه درباره قائم آل محمد(ص) است، وی امامی است که خداوند او را بر همه کیش ها و آیین ها غالب گرداند.3- (خداوند به کسانی که از شما ایمان آورده وعمل صالح پیشه ساخته اند، وعده داده که آنها را در زمین نماینده خود گرداند، چنانکه همانند آنها را سابقه خلیفه کرد. و ثابت می دارد دین آنها را، که برای آنان برگزید، ترس آنها را تبدیل به امن کنیم، و اینان هیچ گاه به من شرک نورزند). (3)در کتاب (غیبت) شیخ طوسی، روایت شده که این آیه نیز درباره مهدی موعود(عج) و یاران او نازل شده است.4- (ما اراده کرده ایم بر آنان که در زمین زبون گشتند، منت بنهیم و آنها را پیشوایان و وارثان زمین قرار دهیم).(4)در (غیبت)، شیخ طوسی از امیرالمؤمنین(ع) روایت می کند که در تفسیر این آیه فرمود: اینان که در زمین ضعیف گشته اند آل پیغمبرند، که خداوند مهدی آنها را برانگیزد تا آنان را عزیز ودشمنان ایشان را ذلیل گرداند.5- (بدانید که خداوند، زمین را پس از مردنش زنده می گرداند، ما آیات خود را برای شما بیان کردیم تا در آن باره تعقل کنید) (5)در (غیبت)، شیخ طوسی از ابن عباس روایت نموده که در تفسیر این آیه گفت: خداوند زمین مرده را بعد از بیدادگری اهلش، با ظهور قائم آل محمد اصلاح کندعلامه مجلسی در همین رابطه 60 آیه از آیات قرآن کریم را با روایات مربوطه ذکر فرموده که علاقه مندان می توانند به کتاب وی مراجعه نمایند (6) آیا در کتب اهل سنت روایاتی پیرامون وجود و ظهور و سیره امام مهدی(ع) است؟

اگرچه عقیده به وجود (مهدی موعود) در بین شیعه امامیه، موج بیشتری داد و شاید روایات وارده در این موضوع بالغ بر یک هزار حدیث باشد؛ اما بعضی از پژوهندگان مسائل اسلامی، تعداد روایاتی را که از طرق اهل تسنن در این زمینه وارد شده، به دویست حدیث تخمین زده اند، باری، هر چند که خفقان عمومی در دوران بنی امیه وبنی عباس ودستهای مقتدر ومرموز سیاست وقت وتعصبات شدید مذهبی اجاره نمی داد که اخبار مربوط به ولایت وامامت مورد مذاکره وثبت وضبط قرار گیرد، ولی باز هم کتابهای اصلی اهل سنت از احادیث مربوط به حضرت مهدی(عج) خالی نیست که در اینجا به چند نمونه اشاره می کنیم:حذیفه گوید: رسول خدا(ص) خطبه می خواندند که در خلال سخنان از آنچه در آینده به وقوع خواهد پیوست گفته و فرمودند:

(اگر از عمر روزگار جز یک روز نمانده باشد، خداوند آن روز را چنان طولانی کند که مردی از فرزندانم، که هم اسم من است، برانگیخته شود. سلمان عرض کرد: ای رسول خدا از کدام فرزندتان خواهد بود؟ حضرت فرمود: از این فرزندم وبا دست مبارک به پشت امام حسین (ع) زدند).(1)- وعبد الله بن مسعود گوید: پیامبر اکرم(ص) فرمود: (اگر از عمر دنیا جز یک روز باقی نمانده باشد، خداوند متعال آن روز را آنقدر طولانی می گرداند تا مردی از امتم واهل بیتم مبعوث شود، نام او نام من است وزمین را پر از عدل وقسط می کند، چنانکه پیش از آن پر از ظلم وجور بوده است). (2)- ونیز از همان حضرت روایت کرده اند که فرمود: (مهدی موعود از عترت من و اولاد فاطمه است). (3)- وابو سعید خدری از پیغمبر (ص) روایت کرده که فرمود: (در آخر الزمان بلای سختی از جانب سلطان، بر امت من نازل می شود، بلایی که سخت تر از آن شنیده نشده است، به طوری که زمین فراخ بر آنها تنگ شده پر از جور وستم می شود. مؤمنین پناهگاه و دادرسی از ظلم و ستم نمی یابند. پس خدا مردی از خانواده مرا می فرستد تا زمین را پر از عدل وقسط کند، چنانکه از ظلم وجور پر شده است. ساکنین آسمان وزمین، از او راضی خواهند بود. زمین تمام گیاهان خود را برایش می رویاند، وآسمان بارانش را پی در پی فرو می فرستد، به طوری که مردگان آرزوی زندگی دوباره می کنند، هفت سال یا نه سال در بین مردم زندگی می کند). (4)- و نیز از آن حضرت روایت شده که فرمود: (مهدی ما پیشانی بلند وباریک بینی است. زمین را پر از عدل وداد می کند، چنان که از ظلم و بیدادگری پر شده است، مدت 7 سال حکومت می کند). (5)- و نیز ابن عباس از رسول خدا(ص) روایت کرده است که فرمود: (مهدی(ع) طاووس اهل بهشت است). (6)

پی نوشت ها:

(1) (ولقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون). (انبیاء/105).(2) (هو الذی ارسل رسوله بالهدی ودین الحق لیظهره علی الدین کله ولو کره المشرکون). (صف /9).(3) (وعد الله الذین آمنوا منکم وعملوا الصالحات لیستخلفنهم فی الارض کما استخلف الذین من قبلهم..).. (نور /54).(4) (ونرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض ونجعلهم ائمه ونجعلهم الوارثین). (حدید /15).(5) (اعلموا ان الله یحیی الارض بعد موتها، قد بینا لکم الآیات لعلکم تعقلون). (حدید/26).(6) مهدی موعود، ترجمه علی دوانی، ص 272-246.

پرسش دوم:(1) فوائد السمطین، محمد جوینی خراسانی، ج 2، ص 325، ینابیع الموده، قندوزی، ج 3، ص 163.(2) فصول المهمه، ابن صباغ مالکی، ص 294.(3) همان ماخذ.(4) البیان فی اخبار صاحب الزمان، حافظ گنجی شافعی، ص 493.(5) ینابیع الموده، قندوزی، ج 3، ص 163. فصول المهمه، ابن صباغ مالکی، ص 293.(6) فصول المهمه، ابن صباغ مالکی، ص 293

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code