چرا آل‌سعود به "موشک‌های هوشمند ضد تانک" متوسل شد؟+ تصاویر

  • ۱۴۶
موشک‌هاى هدایت شونده ضد تانک روسى و سامانه هاى دفاع هوایى قابل حمل چینى"موشک‌های هوشمند ضد تانک" و سامانه‌های ضدهوایی که توسط عربستان سعودی خریداری شده است در حال حاضر، آماده تحویل به تروریست هاى مستقر در سوریه است.

به گزارش «شیعه نیوز»، بنابر گزارش‌ها، عربستان سعودى، ناامید از بن بست دور دوم گفتگوهاى ژنو ٢، پیشنهاد مسلح کردن شورشیان سورى با موشک‌های هوشمند ضد تانک و سامانه‌های ضد هوایی را ارایه کرده است.

در همین حال روسیه ایالات متحد را متهم مى‌کند که بار دیگر در حال مصادره گفتگوهاى صلح و فشار براى تغییر نظام در سوریه است.   

براساس گزارش وال استریت ژورنال، موشک‌هاى هدایت شونده ضد تانک روسى و سامانه‌هاى دفاع هوایى قابل حمل چینى"موشک‌های هوشمند ضد تانک" و سامانه‌های ضدهوایی که توسط عربستان سعودی خریداری شده است در حال حاضر، آماده تحویل به تروریست هاى مستقر در سوریه است.

یک دیپلمات عرب و چند چهره مخالف دولت آگاه از تلاش‌هاى عربستان سعودى به این روزنامه گفته‌اند که این سلاح ها احتمالا موازنه جنگ را به هم خواهد زد، چرا که شورشیان قادر خواهند بود خودروهاى زرهى سنگین را نیز نابود کنند.   

یک دیپلمات غربى مطلع از برنامه ریزى تحویل سلاح ها به وال استریت ژورنال گفته است که جنگ افزارهاى جدید به زودى از راه خواهند رسید.


رهبر مخالفان سوریه مى گوید که هنوز از میزان کمک هاى نظامى در حال حمل آگاه نیست. دیپلمات غربى گفته است انتظار مى رود سلاح ها از اردن به جنوب سوریه ارسال گردد در حالیکه تروریست هاى مستقر در شمال از ترکیه تغذیه خواهند شد. 


ماه ژوئن گذشته بسیارى از رسانه‌ها گزارش کردند که عربستان سعودى تجهیز تروریست‌ها به موشک و موشک‌اندازهاى ضد هواپیما را آغاز کرده که این امر موجب افزایش ترس از هدف قرار گرفتن هواپیماهاى مسافربرى و غیرنظامى شده است. اما تاکنون عربستان و ایالات متحد برای ظاهر سازی به صورت رسمی با تجهیز تروریست‌ها به سلاح‌هاى سنگین و موشک هاى ضد هوایى به دلیل نگرانى از دستیابى گروه‌هاى افراطى به آنها مخالفت کرده اند.    

براساس گزارش وال استریت ژورنال، در ماه ژانویه رهبران شورشیان طى جلسه اى با ماموران اطلاعاتى عربستان و آمریکا در اردن قراردادى تازه به منظور حمل و نقل تسلیحات به امضاء رسانده اند. در خلال این جلسه تروریست‌ها مدعى شده اند که دستاوردهاى نظامى تازه آنها بشار اسد را وادار به مذاکره کرده و در نهایت دو طرف به یک راه حل سیاسى براى پایان دادن به درگیرى ها دست خواهند یافت.   

***  آمریکا به تروریستهای سوریه برای کشتن، دستمزد پرداخت می‌کند

به گزارش این روزنامه منابع شورشى ادعا مى کنند که دولت آمریکا براى مبارزه با نیروهاى اسد به آنها دستمزد پرداخت مى کند. شورشیان در جبهه شمال سوریه  تا کنون بابت دستمزد خود نقدا ٣ میلیون دلار دریافت کرده اند. این مبالغ در جریان جلسه اى در اردن در ٣٠ ژانویه و نشستى دیگر در همین کشور در اواخر سال گذشته میلادى به شورشیان تحویل داده شده است.   


در ضمن معاون کنگره آمریکا از برنامه دیدار با رهبران شورشیان در هفته آینده خبر داده است. هیئت شورشیان در این نشست تظاهر به تامین تسلیحات بیشتر جهت مبارزه با تروریست‌هاى القاعده و عناصر جبهه النصره خواهند کرد.   

"عبى شاهبندر"، از سخنگویان ارشد شورشیان گفته است که تلاش مى‌کند به جامعه بین‌المللى اطمینان دهد که این تسلیحات به دست القاعده نخواهد افتاد. عربستان سعودى و آمریکا هنوز نظر خود را در این باره اعلام نکرده اند.


***  طبق پیش بینی ها، ژنو 2 نیز به هیچ نتیجه‌ای نرسید

در حالیکه گفتگوهاى ژنو ٢ نتیجه اى در بر نداشته است وزیر امور خارجه روسیه با انتقاد از موضع آمریکا، این کشور را به مصادره گفتگوها به منظور تغییر رژیم در سوریه متهم کرده است.  

سرگئى لاوروف روز جمعه پس از دیدار با همتاى آلمانى خود در مسکو گفت: آمریکایى ها تنها خواستار گفتگو درباره تشکیل یک دولت انتقالى هستند. فقط پس از رسیدن به چنین هدفى آماده مذاکره بر سر مسایل بسیار حادتر همچون تروریسم خواهند بود. 


وى افزود: بسیار نگران تلاش هاى سیستماتیک براى از بین بردن تشکیلات سیاسى در سوریه و وادار کردن دولت این کشور به بستن درها هستم.

لاوروف اظهار داشت که گفتگوها باید به مسیر اعلامیه اصلى ژنو بازگردد، موقعیتى که روسیه و سوریه قاطعانه از آن دفاع مى کنند. این سند که در ماه ژوئن ٢٠١٢ منتشر شد بر تشکیل بدنه سیاسى انتقالى، اجراى انتخابات عادلانه و آزاد، شروع یک گفتگوى ملى و بازبینى قانون اساسى و سیستم قانونى سوریه تصریح دارد. هیچ کجاى این سند به برکنارى رییس جمهور اسد اشاره نکرده است

لاوروف مى گوید: حالا آنها مى‌گویند ادامه گفتگوها بى معنى است، چرا که دولت سوریه نمى‌خواهد درباره تشکیل بدنه انتقالى موافقت کند. ما در یک دور باطل قرار گرفته ایم.

دولت سوریه همچنان بر سر موضع خود مبنى بر اولویت بخشیدن به توقف تروریسم و خونریزى‌ها، در جریان مذاکراتى که از ماه گذشته میلادى آغاز شده، پافشارى مى کند. دور دوم مذاکرات میان دولت و نمایندگان مخالفان از روز دوشنبه آغاز شده بدون هیچ نتیجه ای پایان یافت. گروه مخالفان، به پشتیبانى آمریکا و متحدانش بر شکل گیرى دولت انتقالى با قدرت اجرایى کامل به جهت برکنارى بشار اسد پافشارى مى‌کند.


فیصل مقداد، معاون وزیر امور خارجه سوریه، مى گوید: عمیقا متاسفم که بگویم این دور از مذاکرات به هیچ پیشرفتى دست نیافته است. ما براى جامه عمل پوشاندن به طرح اعلام شده سوریه به جهت دست یافتن به یک راه حل سیاسى به ژنو آمده بودیم، متاسفانه طرف دیگر با برنامه کارى دیگرى در اینجا حاضر شده است، یک برنامه غیرواقع بینانه.   

اخضرابراهیمی نماینده سازمان ملل در رابطه با مساله سوریه از مردم این کشور بابت عدم پیشرفت در مذاکرات ژنو عذرخواهی کرد.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code