تقویم تاریخ -9بهمن

  • ۲۴۳

1296ش:درچنین روزهایی در سال 1296 هجری شمسی (ژانویه 1919 میلادی ) با ورود نخستین نماینده دولت بلشویکی روسیه ، تهران که دهها سال اسیر بازیهای انگلستان و روسیه بود و گاهی اوقات نمی دانست به ساز کدام یک برقصد چهره دیپلماتیک تازه ای به خود گرفته بود ، زیرا مسکو قبلا از همه دعاوی روسیه درقبال ایران و امتیازاتی که به دست آورده بود و حتی پولی را که قرض داده بود صرف نظر کرده بود.« براوین » نماینده دیپلماتیک دولت بلشویکی روسیه هشتم بهمن وارد تهران شده بود. ورود وی به دولت وقت ایران این جرات را داده بود که در همین ماه رسما از انگلستان بخواهد که به نوبه خود ، همانند روسیه ، از دعاوی و امتیازاتش صرفنطر کند ؛

موافقتنامه سال 1907 سن پترزبورگ ( تقسیم ایران ) را لغو و نیروی « اس پی آر » را که طبق نقشه ژنرال پرسی سایکس به وجود آمده و تابع انگلستان است منحل و یا به ایران تحویل دهد.پاره ای از نویسندگان فشار و تهدید مسلحانه چند افسر ایرانی را در همین ماه به تغییر فرمانده روس پادگان باغشاه که احتمال داده می شد متمایل به دولت تازه مسکو باشد به حساب انگلیسی ها و واکنش آنها به تحولات تهران نوشته اند. واکنش های انگلستان تا کودتای سال 1299 و تغییر دولت ادامه داشت . دیدار و مذاکرات دهم بهمن سال 1299 ژنرال آیرونساید که سالها بعد یک قهرمان ملی انگلستان شد با ژنرال رضا خان پهلوی فرمانده تیپ قزاق و متعاقب آن حرکت تیپ از قزوین به سمت تهران و انجام کودتا بزرگترین ورق همین بازی بود.

 

1340ش:دستگیری هواداران دکتر مصدق و پیروان خط او در پی یک رشته تظاهرات وسیع و خونین در تهران که از اولین روز بهمن 1340 (21 ژانویه 1962) آغاز شده بود تا دهم بهمن ادامه داشت و بیش از 200 تن از جمله وزیران و همکاران نزدیک رهبر پیشین ملت بازداشت شدند. موج دستگیری ها با بازداشت دکتر مهدی آذر، دکتر سنجابی و دکتر غلامحسین صدیقی آغاز شده بود. درپی آن مهندس داریوش فروهر، مهندس زیرک زاده، مهندس حسیبی، دکتر شاپور بختیار، دکتر امیر علایی، مسعود حجازی و مهندس خنجی زندانی شدند و متعاقب این گروه، دویست تن دگر. پیروان خط مصدق از زمان برچیده شدن فرمانداری نظامی در تهران و در فاصله فعال شدن دستگاه تازه تاسیس «ساواک» دوباره فعال شده بودند به گونه ای که توانسته بودند یک اجتماع تقریبا دویست هزارنفری در میدان جلالیه تهران (پارک لاله فعلی) برپادارند و از شاه و دولت وقت که آن را دست نشانده خارجی می دانستند صریحا انتقاد کنند. پس از تظاهرات هزاران نفری معلمان تهران در بهار 1340 (1961) و نخست وزیر شدن دکتر علی امینی و اعلام برنامه اصلاحات، برپایی اجتماعات مشکلات قبلی را نداشت.

 

از راست به چپ : بختیار، صدیقی، فروهر، حسیبی و سنجابی


1844م: 29ژانویه سال 1844 با انتشار کتاب «تعریف مالکیت» به زبان فرانسه در پاریس، جهان دارای یک فرضیه پرداز سوسیالیست تازه شد که «مورخان» اندیشه های اورا بی ثاتیر در انقلاب های سال 1848 اروپا ندانسته اند. وی، «پیر ژوزف پرودو» است که در سال 1809 به دنیا آمد و در سال 1865 از این دنیا رفت. «پرودو» که یک روزنامه نگار و در عین حال از بانیان آنارشیسم اروپایی بود عقیده داشت که زیان سیاسی "انباشت ثروت در دست افراد معدود" عمدتا هنگامی آغاز می شود که از آن به صورت "ابزار قدرت" سوء استفاده شود و فرد ثروتمند بخواهد با این ابزار (پول) برپایه منافع خود در سیاست مداخله کند و افراد مورد نظررا وارد حکومت سازد که اگر به نتیجه برسد بر تضاد طبقاتی در جامعه خواهد افزود و فشار بر کارگر و مصرف کننده افزون خواهد گشت و حالت خصومت نادار و دارا از صورت پنهان به آشگار تبدیل خواهد شد که در موارد بسیار به ایجاد انفجار در جامعه منجر خواهد گردید. نتایج مداخله ثروتمند و صاحب منافع، منحصر به امور داخلی نیست بلکه سیاست خارجی دولت مربوط را نیز در بر می گیرد و اگر چنین دولتی نیرومند باشد آن هم به نوبه خود سلطه گر و استثمارگر خواهد شد و ....

«پرودو» گوید که مردم نادار که اکثریت هرجامعه را تشکیل می دهند چشم دیدن ثروتمندان - مخصوصا آنان را که ثروتشان بادآورده است ندارند و با کوچکترین فرصتی بر ضد آنان اقدام و قیام می کنند و مشاهده خشونت در انقلابها، عمدتا به همین سبب است.

«پرودو» برای پیشرفت جامعه خواستار «آزادی اندیشیدن، بیان و عملی ساختن آن و استفاده از استعدادها» است. او گوید که این، حق یک فرد است که در طول عمر خود استعدادش را به کار اندازد. محروم کردن فرد و یا افراد از سه عنصر؛ آزادی بیان اندیشه، آزادی عمل و آزادی بکار گیری استعداد بالاخره باعث اعتراض و طغیان خواهد شد که او (پرودو) از این اعتراض که اگر رئیس دولت به آن توجه نکند طغیان خواهد شد حمایت کرده است که تعبیر به آنارشیست بودن او شده است. او گوید که هرنوع اعتراض هشداری است به مدیران جامعه که در صدد حل مسئله برآیند زیرا یک فرد و یا گروه هنگامی صدای اعتراض خودرا بلند می کند که کارد به استخوان رسیده باشد و اگر گوش شنوا برای حل مسئله نباشد این صدا فریاد می شود و فریاد به انقلاب و زیر و رو شدن همه چیز.

 

پرودو


1860م:امروز، 29 ژانویه، زادروز آنتون پاولوویچ چخوف نویسنده توانای روسیه است که در سال 1860 به دنیا آمد. الکساندر پوشکین نویسنده بزرگ روس نیز در همین روز در سال 1837 در جریان یک دوئل کشته شد. در باره سبک نوشته و کارهای این دو، در زمان خود در ستون در دنیای ادبیات این سایت مطالبی آمده است. برای مشاهده این مطالب، از پنجره جستجو در بالا - سمت راست این صفحه استفاده کنید.

 

پوشکین

 

1886م:«کارل بنز» 29 ژانویه سال 1886 اختراع تازه خود (موتور یا انجین بنزینی، یا انفجاری) را در کارلسروهه آلمان به ثبت داد.

وی برای نخستین بار در جهان، جزئیات ساختار اتومبیلی را به ثبت داده بود که دارای کاربوراتور، کلاچ و شمع ( سیستم تولید جرقه) بود.

کارل بعدا با «گوتلیب دایملر» شریک شد و کسب و کار اتومبیلسازی خود را تحت نام «دایملر بنز» رونق بخشید.

 

کارل بنز


2007م:27 ژانویه 2007 آژانس آمریکایی دارو و غذا بر انسولین استنشاقی به نام «اگزوبرا» مهر تایید گذارد تا وارد بازار شود. از 80 سال پیش تاکنون، مرض قندی ها از انسولین تزریقی استفاده می کرده اند. برخی از پزشکان به «اگزوبرا» ایراد گرفته و گفته اند که مصرف آن عوارض جانبی از جمله دشوار ساختن تنفس دارد. با توجه به این ایراد ها، آژانس دولتی مربوط به پزشکان توصیه کرده است که پس از معاینات کامل و اطمینان از سالم بودن ریه بیماران، انسولین استنشاقی را تجویز کنند و بعدا هم هر شش ماه یک بار این بیماران تحت معاینه کامل ریه قرار دهند و تنها پس از این اقدام است که مجاز به تجویز این دارو هستند.

 

2010م:در ایالات متحده، 27 ژانویه 2010 «ستیت آو یونیون آدرس» 220 ساله شد. نخستین بار چنین نطقی که باید از سوی رئیس جمهور ایالات متحده (رئیس دولت فدرال آمریکا) در برابر نمایندگان مقننه، قضات دیوان عالی، مقامات نظامی و کشوری، نمایندگان سایر کشورها و برخی از مدعوین معمولی ایراد شود در هشتم ژانویه1790 توسط جورج واشنگتن ایراد شده بود. در ژانویه 1801، توماس جفرسون برای چگونگی تشریفات آن یک برنامه نوشت که از آن پس به همانگونه اجرا می شود. قبلا سران آمریکا شخصا نطق را که گزارش رسمی به ملت است می نوشتند که در دهه های اخیر، این کار برعهده نطق نگاران که عمدتا روزنامه نگار هستند محول شده و رئیس جمهور پیش از ایراد، آن را چندبار تمرین می کند و با این ترتیب به صورت رتوریک (لفاظی) درآمده است. این نطق در اجرای بند 3 اصل دوم قانون اساسی آمریکا ایراد می شود که رئیس جمهور را مکلف کرده است نمایندگان را از اوضاع، سیاست ها و برنامه ها آگاه سازد. رسم براین است که از حزب دیگر (حزبی که رئیس جمهور وابسته به آن نیست) به اظهارات رئیس جمهور پاسخ داده شود که این پاسخ معمولا نوعی انتقاد است. دیده شده است که برخی از سران ایالات متحده در همین نطق، دکترین تازه ای را اعلام کرده اند که سیاست های آن کشور بعدا برآن استوار شده است.

جورج دبلیو بوش از زمان روی کار آمدن در ژانویه 2001، در نطق های سالانه خود دولت جمهوری اسلامی ایران را مورد انتقاد قرارداده و در نطق ژانویه 2002 ایران را یکی از سه ضلع مثلث شرارت خطاب کرده بود. در نطق 28 ژانویه 2008 که آخرین سخنرانی او از این دست بود، وی باز دولت جمهوری اسلامی ایران را مورد حمله قرارداد. بوش در این نطق گفته بود: «آمریکا با آنهایی که (اشاره به دولت ایران) نیروهای نظامی مارا تهدید کنند برخورد خواهد کرد، و ما در کنار متحدان خود خواهیم ایستاد و از منافع حیاتی خود در خلیج فارس دفاع خواهیم کرد.»، و جمله آخر او تکرار دکترین کارتر در 28 سال پیش از آن (استقرار نظامی در خلیج فارس و حضور در منطقه) بود.

 

ابراهام لینکن یکی از نطق های خود را در نبردگاه گتیسبورگ ایراد کرد

 

1927م:29 ژانویه سال 1927 آمار جهانی خودرو مربوط بهسال 1926 انتشار یافت که نشان می داد 39 درصد کل خودروهای جهان در ایالات متحده سرگرم بکار بودند و مردم این کشور که دلبستگی ویژه به خودرو یافته اند در آن سال دارای 9 میلیون خودرو شماره شده ــ دارای پلاک - بودند. کل خودروهای جهان در آن سال، کمی بیش از 23 میلیون بود. طبق همین آمار ظرف سه سال منتهی به دسامبر 1926 هشت میلیون خودرو تازه درجهان ساخته شده بود.

 

زیباترین خودرو سواری کوپه ساخت1926

 

1982م:بیست و نهم ژانویه 1982 ژنرال آمریکایی جیمز دازیر James Dozier از اسارت گارد سرخ ایتالیا رها شد. وی که در پایگاه «ورونا» در شمال ایتالیا مستقر بود 42 روز پیش از آن ربوده شده بود. گارد سرخ ایتالیا مرکب از چپگرایان از آغاز تاسیس خود - 11 سال پیش از ربودن ژنرال آمریکایی - تا آن زمان دهها تن از جمله «آلدومورو» نخست وزیر ایتالیا را ربوده بود. آلدو مورو در طول اسارت کشته شده بود. برای یافتن ژنرال "دازیر" بیش از پنج هزار پلیس ایتالیا بسیج شده بودند که سرانجام اورا در آپارتمانی یافتند. در این آپارتمان پنج عضو گارد سرخ از ژنرال دازیر مراقبت می کردند که همگی دستگیر شده بودند. این عملیات به صورتی دیگر و حاد از آغاز قرن 21 در خاورمیانه و بویژه عراق و افغانستان آغاز شده و برخی از قدرت ها بویژه دولت واشنگتن برای انجام مقاصد خاص خود درصدد استفاده از این وضعیت (مبارزه با تروریسم) برآمده اند و .... با وجود این، هنوز تروریسم مورد نظر این دولت ها از سوی یک مرجع جهانی تعریف نشده است.

 

ژنرالJames Dozier


1995م: 29ژانویه 1995 ، 12 روز پس از وقوع زمین لرزه در منطقه صنعتی کوبه در ژاپن هنوز از میزان تلفات رقم درستی به دست نیامده بود و ظرف این مدت چهار هزار جنازه از زیر قطعات سیمان و تیر آهن های آپارتمانها بیرون کشیده شده بود که سختی عملیات نجات در دنیای صنعتی را ثابت می کند. این زلزله 20 ثانیه طول کشیده بود و به همان گونه که از عکس بر می آید خیابان اسفالته و پلهای اهنین را همانند مقوا در هم مچاله کرده بود. جمع تلفات بیش از شش هزار تن گزارش شده است.

 

زمین لرزه ژانویه 1995 ژاپن

 

2006م:کشف یک تونل زیر زمینی به طول727 متر میان مکزیک و ایالات متحده، بسیاری را مبهوت ساخته و این سئوال برایشان مطرح شده بود که چطور این همه مامور امنیت ملی با این هزینه و دستگاههای الکترونیک نتوانسته بودند قبلا آن را کشف کنند. خبر کشف این تونل 27 ژانویه 2006 و به تفصیل از شبکه های تلویزیونی آمریکا پخش شد. ظاهرا پلیس مکزیک آن را کشف و به ماموران مرزی آمریکا گزارش کرده بود. هنوز معلوم نیست که تونل از چه زمانی دایر شده بود. ماموران مربوط در این تونل چندین تن انواع مواد مخدر بسته بندی شده را به دست آورده بودند. این تونل که با سیمان و مصالح مرغوب ساخته شده بود به چراغ، هواکش و دستگاه تخلیه آب مجهز بود. تونل در عمق 26 متری از سطح زمین ساخته شده بود. عرض تونل یک و نیم متر بود. یک سر تونل در انبار بزرگی در شهر «تی هوانا»ی مکزیک و سر دیگرش در شهرک «اوتای مسا»ی کالیفرنیا واقع در نزدیکی شهر سن دیه گو قرارداشت.

شبکه های تلویزیونی آمریکا گفتند که از طریق این تونل نه تنها مواد مخدر و از جمله «مت» با حجمی زیاد به داخل آمریکا وارد می شد، بلکه قاچاق آدم و احتمالا تروریست هم صورت می گرفت، و این در حالی است که وزارت امنیت ملی بیشتر نیرو و پولش را صرف بازرسی مسافران هوایی می کند که باعث رنجش برخی از مردم است.

 

2006م:بیست و هفتم ژانویه 2006 لوسیا پینوچتLucia Pinochet (پینوشه) دختر بزرگ و 60 و چند ساله ژنرال پینوشه دیکتاتور سابق شیلی، پس از دو روز ماندن در زندان آمریکا تقاضای پناهندگی سیاسی خود را پس گرفت و دولت آمریکا وی را به آرژانتین دیپورت کرد که از اینجا روانه شیلی شد.

لوسیا 22 ژانویه 2006 پس از این که از سوی قاضی شیلیایی مامور رسیدگی به سوء استفاده های مالی خانواده پینوشه احضار شده بود، از شیلی فرار کرد، وارد آرژانتین شد و از آنجا با یک گذرنامه جعلی به آمریکا پرواز کرد که طبق تقاضای قبلی دولت شیلی از پلیس بین الملل، 25 ژانویه در فرودگاه دالاس (پایتخت آمریکا) بازداشت شد.

وی با اطمینان از این که دولت آمریکا به دلیل سابقه دوستی با پدرش، او را مسترد نخواهد داشت، در فرودگاه از این دولت تقاضای پناهندگی کرد و قرار بود دوشنبه (30 ژانویه) از زندان به دادگاه برود و دلایل خود را برای قبولاندن "درخواست پناهندگی" بیان دارد که دو روز پس از بازداشت، تقاضایش را پس گرفت. در همان روز بازداشت، روزنامه های آمریکا نوشته بودند که دولت آمریکا دولت شیلی را یک دولت دمکراتیک و دارای دادگاههایی در استاندارد جهانی می شناسد و لذا قبول پناهندگی سیاسی دختر پینوشت بعید به نظر می رسد. این روزنامه ها اشاره کرده بودند که دولت آمریکا در این شرایط (چپ تر شدن دولت شیلی پس از آخرین انتخابات) مایل نیست که در مناسباتش با دولت شیلی خلل وارد شود.

در شیلی برای پینوشه و اعضای خانواده و بستگانش پرونده های متعدد تشکیل شده است که یکی از آنها مربوط به پولهایی است که پینوشه به نام همسر، فرزندان و سایر بستگانش به حسابهای بانکی وازیر کرده بود که 27 میلیون دلار از این پولها به بانکهای خارجی سپرده شده اند. لوسیا همچنین متهم است که مالیات 856 هزار دلاری خود را به دولت پرداخت نکرده است.

پینوشه در سال 1973 با کمک سازمان «سیا» برضد سالوادور آلنده (آینده)) رئیس جمهور سوسیالیست شیلی کودتا کرد و سپس حدود سه هزار روشنفکر، چپگرا و مخالف در شیلی سر به نیست شدند و .... پینوشه چند روز پس از ورود به 91سالگی در حبس خانگی و در انتظار محاکمه و مجازات شدن درگذشت.

 

لوسیا پینوشه

 

2006م:نیمه شب 27 ژانویه 2006 «ماروین بیگلرMarvin Bieghler» پنجاه و هشت ساله و تفنگدار سابق به جرم کشتن مرد 20 ساله ای به نام "تامی میلر" و زن حامله 19 ساله اش کیمبرلی، با تزریق زهر در زندان میشیگان سیتی اعدام شد. وی در سال 1981 (25 سال پیش) مرتکب این جنایت شده بود و در این مدت در زندان بود. قتل در ایالت ایندیانای آمریکا صورت گرفته بود. وی به هریک از قربانیان خود چندین گلوله زده بود. ظاهرا درگیری در رابطه با مواد مخدر بود. چند سال پرونده ماروین به خاطر اعتراض او به نحوه اعدام که تزریق سم ایجاد درد می کند و قانون اساسی مجازات ظالمانه را رد کرده است به تعویق افتاده بود تا بالاخره دیوان عالی باتوجه به نظر پزشکان که تزریق زهر نخست فرد را بیهوش و سپس بی جان می کند و فاقد درد است دادخواست او را وارد ندانسته بود.

 

Marvin Bieghler

 

1943: (1321) دکتر میلسپو کارشناس آمریکایی امور مالی و اداری برای اصلاح این امور در ایران و نوسازی مالیه ایران وارد تهران شد و با اختیارات کامل کار خود را آغاز کرد . ایران از شهریور سال 1320 تحت اشغال نظامی کشورهای در حال جنگ با آلمان بود.

1980: (1358) شش تن از اعضای سفارت سابق آمریکا در تهران که در جریان تصرف این سفارت فرار کرده و در سفارت کانادا پنهان شده بودند با گذرنامه دیپلماتیک کانادا به عنوان اعضای سفارت این کشور با یک پرواز عادی از تهران خارج شدند. مهر ویزای ورودی آنان به تهران را « سیا » ساخته بود تا ایجاد تردید نکند.

1987: گورباچف رهبر وقت شوروی اعلام کرد که فضای باز سیاسی شوروی هنوز به کمال نرسیده و برای رسیدن به دمکراسی به تمرین آزادی بیشتری نیاز است.


تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code