وهابیی که افراطی‌تر از سعودی‌هاست؛سرکرده بعدی القاعده کیست؟+تصاویر

  • ۳۰۰


ابراهیم سلیمان محمد الربیش، یکی از آن کسانی بود که در فوریه سال 2009، نامش در لیست 85 نفره افراد تحت تعقیب وزارت کشور عربستان سعودی قرار گرفت.

ابراهیم در سال 1401 هجری در شهر بریده به دنیا آمد و در آن شهر رشد یافت. به گفته خانواده اش، وی در همان زادگاهش فراگیری دانش را آغاز کرد و بعد از آنکه تحصیلات دانشگاهی خود در رشته الهیات را به پایان رساند، راهی افغانستان شد تا به عنوان امدادرسان در این کشور مشغول فعالیت شود. وی در این کشور بازداشت شد و به گوانتانامو منتقل شد تا اینکه عربستان در سال 2006 میلادی او را به همراه شانزده نفر دیگر به کشور بازگرداند.

وی بعد از بازگشت تحت تاثیر برنامه های کمیته نصیحت که زیر نظر وزارت کشور عربستان فعالیت داشت، قرار گرفت و بعد از آن به زندگی طبیعی بازگشت، تصمیم گرفت تا تحصیلات خود در مقطع کارشناسی ارشد را در دانشگاه القصیم ادامه دهد که البته این موضوع ریشه در تمایل شدیدی داشت که وی نسبت به ادامه تحصیل در دپارتمان الهیات احساس می نمود. گفتنی است وی قبل از اینکه به خاطر حضورش در افغانستان به بازداشت آمریکایی ها در آید، مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه محمد بن سعود دریافت کرده بود.

سپس وی این مسیر را ترک کرد و در آوریل 2009 میلادی راهی یمن شد تا به صف اعضای سازمان القاعده در جزیره العرب (شاخه یمن) بپیوندد که البته رهبری اش در آن برهه بر عهده ناصر الوحیشی از چهره های تحت تعقیب بود. مطرح شدن الربیش در پی یک نوار ضبط شده صوتی بود که از طریق اینترنت پخش شد و در آن، چهره مذکور از طرح نافرجام ترور شاهزاده محمد بن نایف بن عبد العزیز، ولی عهد و معاون وقت وزیر کشور عربستان در امور امنیتی (در تاریخ 27 آگوست 2009) خبر داد.

نام الربیش در نشریه "مطالعات تروریسم"

یک موسسه آمریکایی که به پیگیری اطلاعات مربوط به تروریسم در سطح جهان می پردازد، تاکید کرد که ابراهیم الربیش عربستانی، از سوی "سازمان القاعده در جزیره العرب" که مقرش در خاک یمن می باشد، به عنوان تئوریسینی جدید در عرصه مسائل ایدئولوژیک معرفی شده است.

نشریه "مطالعات تروریسم" که توسط موسسه جیمز فاندیشن منتشر می شد، به این نکته اشاره داشت که الربیش ماموریت جدید خود را با دعوت افراد به احیای مجدد عملیات ترور در عربستان آغاز نمود.

در ادامه گزارش نشریه مذکور آمده است: "الربیش یک نوار صوتی منتشر کرد که عنوان صحبت هایش (چرا شاهزاده محمد بن نایف هدف ترور قرار گرفته است؟) بود. وی می کوشید تا تلاش صورت گرفته جهت ترور معاون وزیر امور خارجه عربستان در امور امنیتی که در سپتامبر گذشته روی داد، را توجیه کند. وی مدعی بود که سازمان القاعده نیاز به احیای سنت کشتار مشرکین دارد آن هم به این بهانه که رسول مکرم اسلام بارها خواستار ترور دشمنان اسلام شده است".

در پیام صوتی الربیش آمده است که شاهزاده محمد بن نایف مسئول به راه انداختن جنگ علیه مجاهدان است و این کار را به سفارش و نیابت ایالات متحده انجام می دهد.

این تئوریسین جدید القاعده به طور خلاصه می گوید که ترور یک تاکتیک و راهکار مشروع است. وی در توجیه مشروعیت آن تصریح می دارد که این تاکتیک از زمان ظهور اسلام مورد استفاده قرار می گرفته است.

الربیش می گوید: " ما به شدت نیازمند احیای این سنت (ترور) جهت استفاده علیه دشمنان خدا هستیم؛ زیرا این کار باعث ایجاد رعب و وحشت در صف دشمنان می گردد و علاوه بر آن یک عامل مناسب است که جیره خواران خان دشمن را به تصحیح مسیرشان وا دارد ؛ زیرا این افراد با وجود آنکه برده مال و ثروت هستند ؛ ولی زندگی برای شان مهم تر از پول و حقوق است. ضمنا این سنت باعث می شود تا سربازانی که از دشمنان دستور می گیرند، پیش از آنکه حواس شان به اجرای دستورات باشد به احتمال ترور شدن فکر کنند.

ز این طریق است که دشمنان حتی در داخل منازل شان و در بین خانواده های شان احساس ترس و وحشت دارند ؛ زیرا نمی دانند که در چه لحظه شیرهای غران به آنان یورش می آورند. دشمنان می دانند که این شیرهای ژیان تمام توان خود را برای انتقام گرفتن از آنها به کار می بندند حتی اگر این موضوع به بهای مرگ شان باشد که همین امر نیز باعث رعب و وحشت بیشترشان می گردد".

در ادامه پیام صوتی الربیش آمده است که چرا محمد بن نایف هدف ترور قرار گرفت؟ خود در پاسخ چنین می گوید: "بنده با شاهزاده محمد بن نایف ملاقات نکردم ؛ ولی شاهد این بودم که چگونه معاون وزیر کشور عربستان سعودی در امور امنیتی، جنگ علیه جهاد و مجاهدان به راه انداخته است. رسانه ها نیز به این موضوع پرداخته اند. محمد بن نایف در کنار نیروهای خود از آمریکایی ها حمایت و پشتیبانی می کند تا به این ترتیب مانع از آن شود که دست مجاهدان به آنان برسد. او می توانست در مقابل این امر (حمله به آمریکایی ها) موضع تماشاچی را داشته باشد ؛ ولی به جای این کار، از آنها دفاع کرد".

نشریه مذکور در شماره 36 خود که به تاریخ 25 نوامبر سال 2009 میلادی منتشر شد، به این نکته اشاره داشت که الربیش در سال 1980 میلادی در بریده واقع در منطقه القصیم به دنیا آمد و در آنجا تحصیلات عمومی را فرا گرفت و پس از آن وارد دانشگاه " محمد بن سعود " شد و در آنجا موفق به اخذ گواهی کارشناسی در رشته الهیات گردید. وی پس از آن به افغانستان رفت و در آنجا به دست نیروهای آمریکایی بازداشت شد.

او پس از بازداشت به زندان نیروی دریایی آمریکا در خلیج گوانتانامو افتاد و پنج سال را در آنجا گذراند. الربیش به همراه شماری از زندانیان عربستانی گوانتانامو در دسامبر سال 2006 آزاد و به وطن باز گردانده شدند. وی در آنجا تحت آموزش برنامه ای ویژه قرار گرفت که مربوط به آماده کردن افراد آزادشده برای بازگشت به زندگی عادی بود. وی بعد از بازگشت تصمیم گرفت تا وقت خود را برای کسب درجه کارشناسی ارشد صرف کند ؛ ولی ناگهان از نظرها پنهان شد و دستگاه های امنیتی عربستان نیز مجبور شدند تا نام او را در لیست 85 نفره از افراد تحت تعقیب قرار دهند.

بعد از آنکه نیروهای امنیتی عربستان سعودی با حملات مستقیم و پیشگیرانه و درگیری های خونینی که در برهه زمانی میان سال های 2003 تا 2006 انجام دادند، موفق به نابودی این سازمان در عربستان شدند، الربیش همسر و سه فرزندش را رها کرد تا به آن تعداد اعضای باقی مانده از این سازمان که یمن را به عنوان پناهگاهی امن برای خود یافته بودند، بپیوندد. وی در آپریل سال 2008 میلادی به همراه یازده عربستانی دیگر که از زندان گوانتانامو آزاد شده بودند، به شاخه یمنی القاعده پیوست.

نشریه مطالعات تروریسم می نویسد که ربیش بلافاصله بعد از پیوستن به شاخه یمنی القاعده، توان خود را در تصدی منصب جدید به عنوان تئوریسین ایدئولوگ به اثبات رساند و کتابی را منتشر نمود که در آن از شیخ سلیمان عوده به خاطر محکوم کردن حملات یازده سپتامبر و توصیف اسامه بن لادن، رهبر القاعده به عنوان قاتل انسان های بی گناه به شدت انتقاد کرد.

در نوامبر سال 2009 میلادی بود که الربیش پیام صوتی جدیدی را منتشر کرد که عنوان آن چنین بود: "پرده فرو افتاد"

وی در این پیام صوتی از دانشگاه علوم و فناوری ملک عبدالله به بهانه اینکه مبادرت به اختلاط دختر و پسر کرده است، انتقاد نمود. وی در مقاله ای که در شماره آخر مجله "صدی الملاحم" (پژواک حماسه ها) منتشر شد، در مورد رافضی ها هشدار داد. رافضی نامی است که تندروها به شیعیان اطلاق می کنند، شیعیانی که در همه جا با اهل سنت می جنگند.

نشریه "مطالعات تروریسم" می گوید که ظهور الربیش در مقام مفتی القاعده دلیلی بر توان این سازمان در گزینش رهبران جدید است تا به این ترتیب، روند مبارزه علیه کفار و منافقان را ادامه دهد.

القاعده در هنگام آغاز حملات خرابکارانه خود در عربستان سعودی (در سال 2003) از عیسی بن سعد العوشان به عنوان تئوریسین و مفتی سازمان استفاده می کرد؛ ولی نیروهای امنیتی عربستان موفق شدند وی را در 21 جولای 2004 در شهر ریاض به قتل برسانند و عبدالله الرشود جانشین وی شد؛ ولی ابو مصعب الزرقاوی، رهبر پیشین القاعده در عراق ناگهان در 23 ژوئن 2005 خبر کشته شدن او را داد. فارس شویل الزهرانی که با عنوان ابوجندل الأزدی شناخته می شد، جانشین الرشود گردید؛ ولی نیروهای امنیتی عربستان موفق شدند او را در آگوست 2004 بازداشت کنند.


عبدالله الرشود

abo mosab zarghaviابو مصعب زرقاوی.jpg
ابو مصعب الزرقاوی


فارس شویل الزهرانی

الربیش در سال 2008 خود را به عنوان چهره ای جدید در عرصه تولید توجیهات دینی برای جنایت های انجام شده از سوی القاعده یا جنایت هایی که برای انجام آن مشغول برنامه ریزی بودند، مطرح کرد.

سخنرانی الربیش برای اعضای القاعده که عربستان سعودی آنها را در سال 2012 از زندان آزاد کرد.

وی در پیامی صوتی تحت عنوان «به من لطف کرد و مرا از زندان آزاد کرد» که توسط باشگاه های اینترنتی تحت اختیار سازمان القاعده منتشر شد، الربیش به برخی از بازداشت شده ها و خانواده های آنها به خاطر آزادی از زندان های عربستان تبریک گفت که یکی از آنها سعید بن زعیر بود که در مارس 2012 و بنا به حکم صادره از سوی دادگاه تخصصی کیفری ریاض از زندان آزاد شده بود.

الربیش در ادامه از افراد آزاد شده خواست تا به صف به اصطلاح مجاهدان بپیوندند و خطاب به تمامی آزادشدگان گفت: "اگر در راه خدا زندان را تحمل کردید، پس کاری کنید که حضورتان در خارج از زندان نیز برای رضای خدا باشد".

الربیش در ادامه وزارت کشور عربستان سعودی را مورد هجمه قرار داد و تاکید کرد که رفتار این وزارتخانه با مردم مانند رفتار برده دار با برده اش است. این وزارتخانه هر کسی را که بخواهد و هر وقت که بخواهد و هر مدت که بخواهد، به زندان می اندازد و پس از آن او را آزاد می کند و بعد هم بر سرش منت می گذارد.

وی در ادامه وزارت کشور را به چالش کشاند و اعلام کرد لیست افراد بازداشت شده، تاریخ محبوس شدن هر کدام از آنها، اتهام و حکم صادر شده علیه این افراد را منتشر خواهد کرد.

الربیش در ادامه خواستار آزادی زندانیان شد و با خاطرنشان ساختن این مطلب که زندان های عربستان آکنده از افراد مذکور است، تاکید کرد: "آزادی آنان مسئولیتی بر گردن هر مسلمان است".

چهره مذکور در ادامه با اشاره به موضوع زنانی که در زندان های عربستان سعودی محبوس هستند، گفت: "این افراد تنها به این اتهام که مظنون به رابطه با تروریسم هستند و افکار افراط گرایانه دارند، به زندان افتاده اند که البته تعداد آنها به هفت نفر می رسد".

الربیش در ادامه به آثاری پرداخت که زندان بر زندگی بازداشت شدگان (البته بعد از آزادی) می گذارد و از داستان فرار شصت و اندی از اشخاص که در زندان سازمان امنیت سیاسی در حضرموت محبوس بودند، یاد کرد و گفت: «این افراد در ژوئن 2011 موفق به فرار شدند و به صف مجاهدان پیوستند. این افراد یک گروهان با استعدادها و توان فراوان در زمینه های مختلف بودند.»

در ادامه پیام صوتی خود، الربیش برخی علمای دین و رهبران جنبش اصلاح سیاسی از احزاب مخالف دولت که پیش از این به خاطر درخواست مقابله با فساد در دستگاه های حکومتی و اجرای اصلاحات سیاسی بازداشت شده بودند، مورد انتقاد قرار داد و آنها را به فراموش کردن خواسته ها و مطالبات شان متهم کرد. وی در ادامه افزود: "اینها به خاطر مقابله با فساد زندانی شدند ؛ ولی وقتی آزاد شدند که فساد افزایش یافته بود. حکم این جماعت مانند کسی است که رشته خود را پنبه می کند و آنچه را که ساخته است، ویران می نماید و بر علیه خودش قیام می کند. این افراد به جای این که رو به روی ظالم بایستند، در مقابل مظلوم صف آرایی می کنند".
به نقل از سایت مشرق

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
hansen_html_code